Iranian Agriculture News Agency

تحقق99 درصدی تعهد اشتغال در شیلات خوزستان

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: برای 643 نفر در بخش‌های مختلف فرصت شغلی ایجاد شده که معادل تحقق حدود 99 درصدی تعهد شیلات استان است.

تحقق99 درصدی تعهد اشتغال در شیلات خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح الله ابوعلی مدیر کل شیلات استان  از رشد 63 درصدی تولید میگو در خوزستان خبر داد و گفت: سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی 802 تن بوده است و امسال با رشد 63 درصدی به بیش از یکهزار و 300 تن رسیده است.

فتح الله ابوعلی دستیابی به تولید میگو از طریق استفاده از آبهای نامتعارف را یکی دیگر از اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه آبزی پروری دانست و تصریح کرد: برداشت میگو با کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم در زه آب های کشاورزی و مزارع منفرد از 110 تن در سال 1400 به 379 تن در سال جاری رسیده است. 

وی اظهار کرد: برای اولین بار مجوز پرورش ٥٠٠ تن ماهی در قفس در آب های ساحلی خوزستان صادر شده است و هم اکنون ظرفیت تولید در دریا ۶ هزار تن، در خوریات ماهشهر(خورغزاله) ۲ هزار تن و در سد مارون یک هزار و ۲۰۰ تن است.

ابوعلی در خصوص اشتغالزایی مزرعه 500 تنی پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان اظهار داشت: هر واحد ۵۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریا حدود ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و ۶۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

وی تصریح نمود: در مناطقی که امکان پرورش ماهی آب شور وجود دارد، ماهیان سی باس آسیایی، صبیتی و شانک و در دریاچه‌های پشت سد ماهیانی از جمله کپور، قزل آلا و ماهیان خاویاری قابل پرورش است.

ابوعلی میزان سرانه مصرف انواع آبزیان در استان را 19 کیلوگرم و میزان صادرات آبزیان را 21 هزار و 700 تن اعلام کرد و اضافه کرد: خوزستان پیشرو در مصرف آبزیان است و در حال حاضر 13 بازار عرضه آبزیان در سطح استان فعالیت می کنند و  پیگیری، تشویق و ترغیب سرمایه گذاران جهت احداث بازارچه های جدید عرضه آبزیان در شهرهای مختلف استان در حال انجام است.   

به گفته ابوعلی فرهنگ سازی و بالا بردن سرانه مصرف آبزیان از طریق برگزاری جشنواره، نمایشگاه، چاپ بنر، بروشور، آموزش طبخ و ایجاد تنوع در عرضه آبزیان نیز ادامه دارد. 

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به حفظ ذخایر ماهیان با ارزش ژنتیکی بومی در منابع آبی خوزستان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود 8 میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها به منظور بهبود ذخایر آبزیان و حفاظت از اشتغال صیادان بومی رهاسازی شده است.

وی به صدور 24 هزار فقره مجوز صید جهت شناورهای صیادی اشاره و بیان کرد: بیش از 20 هزار تن انواع آبزیان دریایی در شش ماهه اول امسال استحصال شده است.

ابوعلی استقرار 145 سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه های استان را با هدف حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت و پایداری ذخایر استراتژیک آبزیان خواند و گفت: تامین اعتبار جهت مطالعات مکان یابی زیستگاه های مصنوعی در صیدگاه بوسیف با همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و اتحادیه تعاونی های خدماتی صیادی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بنادر استان عمدتا به دلیل اینکه در رودخانه ها و خوریات واقع شده اند نرخ رسوب آن ها بسیار بالاست و پیرو سفر معاون محترم وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و هیئت همراه به خوزستان، لایروبی 6 بندرصیادی استان در دستور کار این سازمان قرارگرفته است و بخشی از بندر صیادی والفجر اروندکنار لایروبی شده است.

وی به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی – ترویجی ویژه بهره برداران اشاره کرد و گفت:  7 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در مراکز آموزشی صیادی به منظور ارتقا سطح دانش جامعه صیادی، افزایش ایمنی دریانوردی، کاهش حوادث دریایی و آشنایی با آموزش های لازم برای استفاده از فناوری و تجهیزات به روز و ترویج روش های استاندارد صید و حفاظت از زیستگاه های آبزیان پیش بینی شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: این دوره ها با تدریس کارشناسان صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات استان در شهرهای هندیجان، اروندکنار، ماهشهر و آبادان در حال برگزاری است.

فتح الله ابوعلی ایجاد فرصت‌های شغلی درزیربخش شیلات استان را یکی از مسائل مهم و در حال پیگیری این اداره کل دانست و بیان کرد: تعهدات اشتغال اداره کل شیلات خوزستان در سال ۱۴۰۱، 650 نفر تعیین شده که از ابتدای امسال تاکنون، برای 643  نفر در بخش‌های مختلف فرصت شغلی ایجاد شده که معادل تحقق حدود 99 درصدی تعهد شیلات استان است.

وی یادآور شد: بیش از 400 نفر جهت دریافت بالغ بر 280 میلیارد تومان تسهیلات از محل های مختلف به بانک های عامل معرفی و 284 نفر موفق به جذب 68 میلیارد تومان شده اند.

ابوعلی دستیابی به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی در خوزستان با همت محققان پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای دانش بنیان شیلات معرفی کرد  و همچنین بهینه سازی روش های تولید کنونی و همچنین بومی سازی روشهای نوین تولید یکی از سیاستگذاری های حائز اهمیت توسعه شیلات خوزستان دانست و یادآور شد: تفاهم نامه همکاری اداره کل شیلات و پارک علم و فناوری خوزستان در راستای ضرورت توسعه همکاری های مشترک و همه جانبه علمی، پژوهشی و فناوری و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود صورت گرفته است و در ادامه جلسات متعددی به منظور تحقق این مهم با شرکت های دانش بنیان برگزار شده است.

وی تصریح نمود: طی 8 ماهه امسال 204 فروند شناور متخلف توقیف شده و در جریان بازرسی های انجام شده توسط یگان حفاظت منابع آبزیان استان خوزستان از این شناورها بیش از 69 هزار کیلوگرم انواع ماهی و میگو کشف و ضبط و پرونده این تخلفات برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی و کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی ارسال شده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید