Iranian Agriculture News Agency

 استاندار مازندران:

نهضت تولید کیفی محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود

استاندار مازندران با بیان اینکه نخستین هواپیما کارگو وارد استان شد، گفت: نهضت تولید کیفی محصولات کشاورزی در استان راه‌اندازی شود و این نهضت در حال حاضر در استان وجود ندارد.

نهضت تولید کیفی محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، جلسه شورای سیاستگذاری توسعه بخش کشاورزی مازندران با حضور مدیران و مسؤولان مربوطه در استاندار‌ی مازندران با چند دستور کار برای ساماندهی کالا‌های صادراتی از جمله برنج، مرکبات و کیوی برگزار شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه در جلسه شورای سیاستگذاری بخش کشاورزی باید موارد متناسب با این موضوع در راستای سیاستگذاری حوزه کشاورزی مطرح شود، گفت: چالش‌ها و موارد عملیاتی بخش کشاورزی باید در جلسات مربوط به خود بررسی و مطرح شود.

وی ادامه داد: نیازمند تحول بزرگ در سیاستگذاری‌های خود هستیم تا بتوانیم استانداردهای نیازمند صادرات و تولید محصولات کشاورزی را رعایت و عملیاتی کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه احداث علمی و فنی باغات منجر به توسعه کمی و کیفی محصول تولیدی می‌شود و می‌توان چندین برابر میزان تولید را افزایش داد، ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق برای ترویج روش‌های نوین و خلاقانه کشاورزی، باغداری، دامداری و شیلاتی به کشاورزان انجام شود.

استاندار مازندران اضافه کرد: اگر تولید استاندارد داشته باشیم نگرانی بابت قیمت و خرید محصول نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نهضت تولید کیفی محصولات کشاورزی در استان راه‌اندازی شود و این نهضت در حال حاضر در استان وجود ندارد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: شناسنامه‌دار کردن باغات به سرعت عملیاتی شود و سورتینگ‌داران ارتباط و تعامل بیشتری با باغداران داشته باشند.

استاندار مازندران درباره تولید کیوی غرب استان گفت: باید نشستی مشترک با حضور باغداران و سورتینگ‌داران منطقه غرب استان برگزار شود و احساس امنیت برای تولید و صادرات این محصول بوجود آید.

وی اضافه کرد: باید با افرادی که صادرات غیراستاندارد انجام می‌دهند قاطعانه برخورد شود چراکه با آبرو و حیثیت یک کشور بازی می‌کنند و تولیدات یک استان و کشور را با مخاطره مواجهه می‌کند و سبب تخریب بازارهای جهانی می‌شوند.

حسینی‌پور بیان کرد: هر محصولی که از استان صادر می‌شود باید مطابق با استانداردهای صادراتی باشد در غیر اینصورت جلوی صادرات محصول گرفته می‌‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین هواپیما کارگو وارد استان شد، گفت: در این راستا دو هفته فرصت دادیم تا دستگاه‌های مختلف اقدامات اولیه و لازم را برای راه‌اندازی کارگو در استان انجام دهند.

استاندار مازندران افزود: در حال پیگیری هستیم تا با توجه به نرخ‌هایی که حمل و نقل هوایی دارد، از طریق وزارت صمت یارانه بنزین را با قیمت مناسب‌تری در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم و مشکلات این بخش را حل کنیم.

*انباشت برنج در مازندران

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت برنج ارقام پرمحصول نسبت به سال گذشته کاهش یافته و شاهد انباشت برنج در انبارها هستیم، ادامه داد: پیگیری برای توزیع برنج از طریق شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور انجام شد و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: به دنبال توزیع برنج در بورس هستیم تا قیمت‌ها واقعی شود و تولیدکننده و مصرف‌کننده منتفع شوند.

عنایتی اظهار کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای محصول پرتقال و کیوی به باغداران و سورتینگ‌داران استان اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: ۲۰ غرفه برای توزیع مستقیم میوه مرکبات و کیوی در میادین میوه و تره بار تهران تخصیص پیدا کرد و قابل افزایش تا ۴۰ غرفه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: ۶۷۰ هکتار باغ کیوی و ۵۰۰ هکتار باغ مرکبات در سامانه سماک ثبت نام شد و کد qrصادر شده است.

اسماعیل یزدان پناه به سایه رکود بر سر بازار برنج در استان اشاره کرد و گفت: سال قبل ۷۰ درصد برنج از استان خارج شده بود و امسال این میزان کمتر از ۳۰ درصد است.

وی واردات بی رویه و نامناسب بودن قیمت را از جمله مشکلات بیان کرد و از دولت خواست تا برای حمایت از کشاورزان نسبت به خرید تضمینی برنج پرمحصول اقدام کند و افزود: همچنین باید زمینه ای فراهم شود تا دستگاه های دولتی و فروشگاه های زنجیره ای نسبت به خرید برنج پرمحصول از کشاورزان اقدام کنند.

وی از عرضه برنج طارم و فجر در تابلوی بورس کالای کشاورزی خبر داد.

*موانع فراروی صادرات مرکبات رفع نشده است

خلیل قلی زاده مدیرعامل پایانه صادراتی روماک نیز با تاکید بر تسهیل در روند صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، شناسنامه دار شدن صادرکنندگان را امری مهم دانست و گفت: باید فرایند تولید از مبدا رصد و کنترل شود.

وی با بیان اینکه هنوز موانع فراروی صادرات مرکبات رفع نشده است، گفت: وجود موانع صادراتی مهمترین عامل رکود در بازار محصولات کشاورزی و مرکبات است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید