Iranian Agriculture News Agency

در دیدار وزرای کشاورزی ایران و ونزوئلا:

سند همکاری در زمینه "حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی" به امضا رسید

پس از رایزنی و بررسی هیات‌های کارشناسی ایران و ونزوئلا، "سند همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی" بین دو کشور امضا شد. این سند پیش‌درآمدی بر توافقات آتی در حوزه کشاورزی و در بخش‌های فنی، مکانیزاسیون، کشت قراردادی، انتقال دانش و فناوری و ... است.

سند همکاری در زمینه "حفظ نباتات و  قرنطینه گیاهی" به امضا رسید

به گزارش خبرنگار ایانا، در دیدار وزرای کشاورزی دو کشور ایران و ونزوئلا که صبح دوشنبه 24 آبان ماه در محل وزارت برگزار شد، علاوه بر امضای سند مذکور، در خصوص همکاری‌های مهندسی - کشاورزی در حوزه آب و خاک، جنگل و زراعت رایزنی‌های گسترده صورت گرفت.

"سیدجواد ساداتی‌نژاد" وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم، گفت: مناسبات در راستای سیاست های دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور، در سطح خوبی قرار گرفته و تبادل هیات‌های مختلف در ماه‌های اخیر نشان از عزم دو کشور بر پایداری روابط فیمابین است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در خصوص صادرات محصولات کشاورزی، اظهار امیدواری کرد و گفت:  صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذا از قبیل خشکبار، مرکبات از جمله سیب در اسرع وقت عملیاتی شود.

اعمال تخفیف های تعرفه ای توسط طرف ونزوئلایی بر این محصولات نیز مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی کشورمان قرار گرفت.

وی همچنین کشت قراردادی را از موضوعات مورد علاقه طرفین برشمرد و افزود: مذاکراتی داشته‌ایم و براساس نیاز در فصول مختلف و با توجه به محدودیت‌های اقلیمی کشت قراردادی زمینه مناسبی برای همکاری‌های کشاورزی را فراهم می‌سازد.

 ساداتی‌نژاد تامین نهاده‌های دام و طیور را مهم خواند و گفت: برای تامین ذرت، کنجاله، سویا و سایر نهاده‌ها علاقه‌مند به همکاری با ونزوئلا هستیم.

مقام عالی وزارت در بخش دیگری از سخنانش بر تبادلات علمی و فناوری بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علمی توفیقات چشمگیری داشته که  آمادگی انتقال تجربیات و دانش فنی در حوزه های مختلف کشاورزی به ویژه تحقیقات، مکانیزاسیون و توسعه کشت به ونزوئلا را داریم.

500 هزار هکتار زمین کشاورزی ونزوئلا آماده اجرای کشت فراسرزمینی ایران

"ویلمار کاسترو آلفردو سوتل دو" وزیر کشاورزی و زمین جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز در این دیدار، ضمن تشکر از میزبانی شایسته ایران، گفت: روابط دو کشور مثال زدنی است و برای تعمیق و تجاری‌سازی آن تلاش می‌کنیم. ونزوئلا رتبه چهارم دام در آمریکای جنوبی را دارد ما صادرات دام زنده به لبنان، عراق، مصر و ایران را داشته‌ایم و در این مدت دام ونزوئلا کیفیت خود را نشان داده است.

وی افزود: وزیر حمل و نقل ما برای راه‌اندازی خط دریایی ایران – ونزوئلا، چارچوبی را با طرف ایرانی به امضا رسانده و در حال خرید کشتی برای ارسال محموله‌های صادراتی به ایران هستیم. با توسعه همکاری با ایران، ونزوئلا می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای در آمریکای جنوبی تبدیل شود و دروازه‌ای برای ارسال کالای ایرانی به منطقه باشید.

وزیر کشاورزی و زمین ونزوئلا با اشاره به زمین‌های فراوان و حاصلخیز ونزوئلا، گفت: برای کشت فراسرزمینی می‌توانیم 500 هزار هکتار زمین در اختیار ایران قرار دهیم. این زمین‌ها توانایی 2 بار کشت در سال را دارند و می‌توان در کنار کشاورزی،دامداری‌های بزرگ هم ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه کمک از جانب ایران که برای ما استقلال غذایی به همراه بیاورد پذیرا هستیم و آمادگی داریم فناوری نانو و مکانیزاسیون کشاورزی، پهپاد کشاورزی و سموم شیمیایی و ... را از ایران وارد کنیم.

در پایان این دیدار، "سند همکاری در زمینه حفظ نیاتات و قرنطینه گیاهی" بین دو کشور به امضای وزرای کشاورزی ایران و ونزوئلا رسید.

گفتنی است، مقرر شد نقشه راه جامع همکاری های دو جانبه در بخش کشاورزی با همکاری طرفین تهیه و در آینده نزدیک نزدیک به امضا برسد.

 

IMG_3128

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید