Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار؛

۸۵ هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت کاملینا می‌رود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: گیاه کاملینا برای اولین بار در این استان با هدف توسعه کشت گیاهان کم آب بر و افزایش تولید دانه‌های روغنی در سطح ۸۵ هکتار به زیر کشت می‌رود.

۸۵ هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت کاملینا می‌رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، حسن جلیلوند روز شنبه با اعلام این خبر افزود: طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی این میزان گیاه کاملینا برای سال نخست در استان قزوین کشت می‌شود.

وی اضافه کرد: با کشت این گیاه سه محور مهم از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی شامل تغییر الگوی کشت، کشاورزی قراردادی و خودکفایی در دانه‌های روغنی کشور محقق می‌شود.

جلیلوند با بیان اینکه از دانه‌های گیاه کاملیا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد روغن با کیفیت تولید می‌شود، گفت: این گیاه علاوه بر تولید روغن دارای ترکیباتی مثل امگا ۳ و امگا ۶ بوده و جنبه دارویی و درمانی دارد.

به گفته این مسئول، گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض دیگر بسیار مقاوم بوده و می‌تواند علاوه بر جلوگیری از بیابان زایی موجب احیای دشت قزوین شود.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: این گیاه به‌ دلیل نیاز آبی کم، کشت پاییزه و سازگاری با اقلیم منطقه، می‌تواند گامی موثر در جهت اقتصادی‌شدن کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار شود.

به گفته جلیلوند، کنجاله کاملینا  به دلیل ارزش غذایی بالا برای تالیف دام بسیار حایز اهمیت است که می‌تواند به عنوان یک برنامه در راستای تامین خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید