Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در سفر یکروزه به قم:

اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی پس از سنددار کردن آنها است

اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان قم و شرکت در مراسم اختتامیه همایش روسای حوزه نمایندگی ولی فقیه سراسر کشور اظهار کرد: اینکه هم در زمان امام راحل(ره) و هم در زمان امام حاضر در وزارت جهاد کشاورزی نمایندگی ولی فقیه گذاشته شده حکمتی دارد.

وی افزود: استمرار آن نشان می دهد که امام جامعه نگاه ویژه ای به وزارت جهاد کشاورزی دارد و باید یک نماینده از جانب مقام معظم رهبری بر امور نظارت، حمایت و هدایت کند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نقش شما ایجاد انسجام در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و حمایت و کمک در حوزه فرهنگی و ترویج است.

وی با بیان اینکه پایداری غذای ایرانیان رسالت وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: ماموریت رئیس جمهور در نظارت ستادی دولت به وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی بوده است، ما به دنبال خودکفایی هستیم لذا باید در داخل تولید شود، تولید افزایش یابد و باید از نظر سم و کود غذا با کیفیت باشد و همه عادلانه به آن دسترسی داشته باشند.

ساداتی نژاد ادامه داد: برای ارزان سازی غذا باید تولید بهره ور شود، اگر دام را شش ماه نگه داری می کردیم باید کار کنیم دام در طول 3 ماه به وزن ایده آل برسد تا تولید بهره ور شده ارزان می شود، اگر مزرعه را به سفره وصل کنیم و واسطه را حذف کنیم غذا ارزان می شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم برنامه تحولی دارد، گفت: ما در جنوب غرب آسیا بهترین شرایط اقلیمی و اکولوژیکی را داریم و باید دارای حاکمیت غذا در غرب آسیا شویم. جمهوری اسلامی باید به قدرت غذا در منطقه برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امریکا با 4 درصد جمعیت دنیا 37 درصد از غذای جهان را تولید می کند، تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین سبب سهمیه‌بندی و قحطی محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورها شد و روسیه با تغییر عوارض روزانه گندم دنیا را تهدید می کرد؛ جنگ روسیه و اوکراین جایگاه وزارت جهاد کشاورزی را ارتقا داد، غذا دارای قدرت است و هرچه در تامین سفره همسایگان بیشتر سهیم شویم دارای جایگاه می شویم.

وی افزود: ما برای کشور هویت و قدرت تولید می کنیم، کشاورز ما علاوه بر عنصر تولید غذا، تولیدکننده قدرت و امنیت کشور است و این یک نگاه جدید به کشاورز و دامدار است. هیچ چیز در دنیا با غذا قابل رقابت نیست و مردم کارآمدی دولت را هم با میزان تامین مرغ و گوشت می سنجند.

به گفته ساداتی نژاد، صادرات غذا با صادرات کالاهای دیگر متفاوت است و غذای ایرانی پرچم ایران در بازار صادراتی و سفره همسایگان است.

وی با بیان اینکه نمایندگان ولی فقیه در سازمان های ستادی و استانی چشمان وزیر جهاد کشاورزی هستند، گفت: این نظارت باید در ابعاد مدیران و مبارزه با فساد باشد. همچنین از مدیران لایق و پاک دست تقدیر کنید.

مقام عالی وزارت در رابطه با الگوی کشت عنوان کرد: ما باید پس از 50 سال این طرح را اجرایی کنیم، باید همه با هم کار کنیم و یک بار برای همیشه پرونده الگوی کشت را ببندیم.

وی ادامه داد: روسیه 140 میلیون تن گندم صادر می کند در حالی که در زمان شوروی اولین واردکننده گندم در جهان بوده است. ما ه مباید محصولات آب بر را وارد کنیم و اراضی را به کشت غلات و کالاهای اساسی اختصاص دهیم که همان الگوی کشت است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه باید کشاورزی قراردادی را توسعه دهیم، اظهار داشت: کارخانه ای که از محصول کشاورز استفاده می کند برای تولید محصول با کشاورز قرارداد ببندد و بذر اصلاح شده، کود، سم، بیمه و آموزش را به کشاورزبدهد و در نهایت پس از برداشت با کشاورز تسویه حساب کند. این روش باعث افزایش تولید در واحد سطح، خودکفایی و عدم وابستگی به خارج می شود.

وی ادامه داد: کشت قراردادی مختص کشت در مزرعه نیست و شامل تمام زیر بخش های کشاورزی، دام و طیور و ... می شود و باید بخش خصوصی به این امر ورود کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما کشاورزی قراردادی را نظام مند کرده ایم، گفت: شورای پول و اعتبار کشور تصویب کرده و بانک مرکزی تصویب کرده که قرارداد کشت به عنوان وثیقه در بانک اعتبار دارد و بانک از طریق آن به کارخانه دار تسهیلات می دهد تا بتواند بذر، کود، سم و بیمه برای کشاورز فراهم کند.

وی با اشاره به بحث صدور اسناد کشاورزی، عنوان کرد: صدور اسناد اراضی فراقوه ای است، ما باید به 100 درصد صدور سند برسیم. همچنین رفع تداخلات باید تا سال 1402 انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید در حل رفع تداخلات در کشور یادآور شد: باید با بررسی پیش از اجرای تغییر کاربری از آن جلوگیری شود در غیر این صورت با قلع‌وقمع کردن منابع ملی هدر می‌رود.

ساداتی نژاد بابیان اینکه قلع‌وقمع کردن جز حاشیه اجتماعی چیزی در برندارد، یادآور شد: نابودی باغات چندساله که توسط کشاورزان ایجادشده و برای منابع ملی است اشتباه بوده و باید زمین‌ها به آنان فروخته شود.

جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید سنددار کردن اراضی را به اتمام برسانیم تا زمین کشاورزی برای تولید محصولات برای آیندگان باقی بماند و بچه‌های ما غذای ایرانی بخورند.

وی  تصریح کرد:  اگر سنددار کردن اراضی محقق نشود تمامی زمین‌های کشاورزی تبدیل به باغ ویلا خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی پس از سنددار کردن زمین‌های کشاورزی محقق می‌شود، یادآور شد: اصلاحات اراضی در سال ۴۱ به دلیل تبریز کردن ایران به مصرف‌کننده انجام شد و این مهم به دلیل بوده که قابلیت ایران کشاورزی بوده است.

وی جهاد کشاوری با تاکید بر اینکه اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی است، تصریح کرد: با صدور سند دیگر شاهد خرد شدن اراضی نخواهیم بود.با مشوق پس از صدور سند تجمیع سند داشته باشیم تا اقتصاد کشاورزی محقق شود.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه صدور سند لازمه اقتصادی شدن کشاورزی است، یادآور شد: ظرفیت بزرگ در غرب کشور اراضی شیب‌داری است که رهاشده است؛ در غرب کشور آیش معنی ندارد و آب سبز است و باید باغات را در اراضی شیب‌دار مستقر کنیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، اراضی شیب‌داری که برای منابع طبیعی است را به مردم واگذار کنیم تا درخت بکارند و به دلیل دیم بودن نیاز به آبیاری ندارد. این مهم سبب اشتغال و تولید درآمد می‌کند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، جهش تولید در دیمزارها برای سال جاری 5 میلیون هکتار برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اهمیت شیلات در استان‌های ساحلی، تصریح کرد: نهایی شدن طرح شهرهای مولد کشاورزی  با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته، فاز اول بر بستر شیلات است و ما در سواحل شرایط بسیار مطلوبی راداریم.

وی ادامه داد: این مهم برای شهرهایی که بر بستر شیلات می‌تواند بحث سکونت را حل کنند و خانه‌های طرح‌شده در این مکان‌ها می‌تواند اشتغال بخش کشاورزی را نیز در کنار خود داشته باشند.

ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه این خانه‌ها به‌نوعی روستاهای مدرن امروزی خواهند بود، یادآور شد: در شهرهای مولد کشاورزی تولید و سکونت در کنار هم وجود دارد؛ در شهرهای جدید با توجه به عامل توسعه‌ای که برای این شهرها تعیین‌شده صنایع فرآوری و بحث‌های مربوط به بازار اعم از داخلی و صادراتی در آن شهر مستقر شود.

وی افزود: لذا هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.

ساداتی نژاد گفت: در فاز اول به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در ۵ نقطه این فعالیت را در جنوب کشور شروع خواهیم کرد و انشالله بر اساس آن تجربه تلاش می‌کنیم تا این مهم را گسترش دهیم و می‌تواند اتفاق خوبی را خلق کند.

 

وی  گفت : ۱۶ سال نمی‌توانستیم سیب صادر کنیم یا 6 سال مرغ به عراق صادر نمی کردیم؛ صادرات به چین نداشتیم و در حال حاضر 4 محصول ما به چین صادر می‌شود؛در این مدت موانع برطرف شد و صادرات به کشورهای هدف صورت گرفت هرچه سهم ما در سبد غذایی همسایگان بیشتر شود و همان میزان ایجاد امنیت خواهد کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید