Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در مرکز ارتباطات دولت و روحانیت گفت:

سنجش کارآمدی دولت ها با تامین امنیت غذایی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بحث امنیت غذا جزو وظایف دولت‌هاست از اینرو کشورهای صاحب قدرت سعی در کسب قدرت غذایی دارند؛ غذا یک قدرت است و تامین آن میزان کارآمدی دولت ها را عیان می کند.

سنجش کارآمدی دولت ها با تامین امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان قم و با حضور در مرکز ارتباطات دولت و روحانیت، گفت: چشم انداز ما قدرت غذایی جنوب غرب آسیا است و این نیاز به زیرساخت دارد و سعی داریم در این دولت گام های بزرگی برای رسیدن به افق مورد نظر برداریم حکمرانی غذایی این اقتدار است و حتی از اقتدار نظامی بالاتر است؛ در جنگ اوکراین،  روسیه با گندم بازارهای جهانی را تنظیم کرد تا با وضع عوارض روی گندم کمبود فروش نفت را جبران کرد.

ساداتی‌نژاد تامین غذا و پایداری آن را از اولویت های خود برشمرد و گفت: قرارگاهی با همین عنوان ایجاد کرده‌ایم و نتایج به صورت هفتگی رصد می‌شود؛ در زمان مردمی سازی یارانه‌ها روزانه و شاید لحظه‌ای نتایج را دنبال می‌کردیم.

وی با اشاره به کالاهای اساسی، گفت: برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات راهبردی، یارانه ها فقط به الگوی کشت تعلق می گیرد، کمکهای فنی را در سبد الگوی کشت گذاشته‌ایم تا منابع کشور در جهت دستیابی به غذای پایدار و خودکفایی هزینه شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت قراردادی ابزاری مدرن برای کشاورزی خرده مالکیتی است و ما نیز در اجرای این نوع کشت اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌ایم؛ اختصاص بذر اصلاح شده، کود و بیمه محصول کشاورزی از رویکردهای حمایتی در این دوره از مدیریت است تا با ترغیب و ارتقای بهره‌وری سفره کشاورز بزرگتر و اهداف دولت برای رسیدن به خودکفایی تامین شود؛ امسال گندم را وارد این طرح کرده‌ایم و در گام بعد باغات به این طرح می پیوندند؛ البته دولت بیشتر وظیفه ترویجی خواهد داشت و می بایست صنایع تبدیلی بازیگر اصلی این طرح شوند.

وی با اشاره به نقدینگی مورد نیاز این طرح، افزود: ما این مهم را در شورای پول و اعتبار به تصویب رساندیم و بانک مرکزی بانکهای عامل را برای اجرای آن ملزم می‌کند بانک کشاورزی فقط در سال گذشته ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرد و این در سال آتی هم ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی سنددار شدن زمین های کشاورزی را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و گفت: تا پایان دولت کل اراضی کشور را صاحب سند می کنیم و همزمان طرح یکپارچه سازی اراضی را پیش می‌بریم، البته پیچیدگی هایی دارد که بنا داریم در سال ۱۴۰۲ اختلاف بین تداخلات اراضی را برطرف کنیم.

ساداتی‌نژاد در ادامه ایجاد بستر و استقرار اطلاعات کشاورزی را مهم خواند و گفت: در کشورهای توسعه یافته فرماندهی کنترل غذایی  در ردیف دوم اهمیت پس از فرماندهی و کنترل نظامی قرار دارد و لازمه آن داشتن اطلاعات کافی در بخش کشاورزی است؛ ما در کشور کاستی‌هایی در حوزه اطلاعاتی کشاورزی داریم که با ایجاد و تکمیل رصدخانه کشاورزی بنا داریم بازار غذا و قیمت آن را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر "دیپلماسی غذایی" گفت میزان حضور ما در سبد غذایی همسایگان ۲ درصد است که سهم ناچیزی است؛ ۱۶ سال نمی‌توانستیم سیب صادر کنیم یا 6 سال مرغ به عراق صادر نمی کردیم؛ در این مدت موانع برطرف شد و صادرات به کشورهای هدف صورت گرفت هرچه سهم ما در سبد غذایی همسایگان بیشتر شود و همان میزان ایجاد امنیت خواهد کرد، بنا داریم با تکیه بر اصل فراوانی هم بازار داخل را کنترل کنیم و هم بتوانیم سبد صادراتی کشور را توسعه دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید