Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد خبر داد:

پرداخت یارانه 70درصدی برای کود با وجود افزایش قیمت جهانی

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای یک کیسه کود یک و نیم میلیون تومانی۷۰ درصد را یارانه دولتی پرداخت میشود و این در حالی است که قیمت جهانی این محصول افزایش یافته است.

پرداخت یارانه 70درصدی برای کود با وجود افزایش قیمت جهانی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی  در سفر یکروزه به استان قم و در دیدار با آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی، گفت: اهمیت غذا پس از جنگ اوکراین و روسیه نمود بیشتری پیدا کرد و دولت‌ها در کنار اقتدار اقتصادی و نظامی به دنبال اقتدار غذایی نیز هستند.

وی با اشاره به کاهش و افزایش عوارض گندم توسط روسیه پس از جنگ با اوکراین، افزود: در حال حاضر حوزه غذا در دنیای جایگاه بالایی پیدا کرده است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ۴ ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: تأمین غذای باکیفیت، سالم، ارزان با منشأ ایرانی مورد نظر رئیس جمهور بوده است.

وی با تاکید بر این که جنگ اوکراین و روسیه سبب سهمیه‌بندی و قحطی محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورها شد، تصریح کرد: با این وجود به هیچ عنوان با کمبودی در کشور مواجه نشدیم اما در دولت قبل شاهد وجود صف‌های طولانی برای خرید بودیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال و در خصوص خودکفایی و معیشت کشاورزان، افزود: در ابتدای سال قیمت گندم ۱۳۵ درصد رشد داشت و به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و سبب شد تا کشاورزی در ایران به سمت اقتصادی شدن حرکت کرد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در سال جاری ۸۳ هزار میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شده است، افزود: قیمت کود را کاهش دادیم درصورتی ‌که قیمت جهانی آن اسفند پارسال ۳۰۰ یورو و در شهریور سال جاری به ۹۰۰ یورو افزایش یافت و ما همچنان به قیمت سال ۱۴۰۰ کود را برای کشاورزان تأمین می‌کنیم و برای یک کیسه کود یک و نیم میلیون تومانی۷۰ درصد را یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، وضعیت ذخایر در کشور مطلوب است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ابلاغ الگوی کشت در مهرماه سال جاری، افزود: الگوی کشت در سال ۱۳۵۱ کلید خورد اما اجرای آن انجام نشد و کشاورزی ما بر اساس اقلیم و آب انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه و برای اجرای الگوی کشت به حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داریم، تصریح کرد: اجرای الگوی کشت دارای اهمیت بسیاری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان ما خرده‌مالک هستند، افزود: برای اینکه در زمان کشت این کشاورزان دچار مشکل نشوند کشاورزی قراردادی را راه اندازی کردیم و به طور نمونه در گندم و برای کشت با کشاورز قرارداد بسته می‌شود و کود، سم و بیمه در اختیار وی قرار می‌گیرد و در زمان برداشت محصول با او تسویه حساب می‌شود.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سنددار کردن اراضی اشاره کرد و گفت: قبل از شروع دولت سیزدهم تنها ۴ درصد از اراضی کشاورزی دارای سند تک‌برگ بودند و این مهم سبب افزایش تغییر کاربری شده بود و زمین‌های کشاورزی تبدیل به باغ ویلا می‌شد.

وی با بیان این که سنددار کردن و مشخص بودن کاربری زراعی سبب عدم‌تغییر کاربری می‌شود، افزود: در ۱۰ ماهه گذشته سنددار کردن اراضی کشاورزی به ۱۰ درصد رسیده و انشالله تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم تا غذای سالم و پایدار برای مردم تامین کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید