Iranian Agriculture News Agency

قویدل خبر داد:

رشد 53 درصدی میزان جوجه ریزی در استان آذربایجان شرقی نسبت به ماه مشابه سال گذشته

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در مهر ماه جوجه ریزی استان نسبت به ماه مشابه سال گذشته(1400) 53 درصد افزایش داشته است.

رشد 53 درصدی میزان جوجه ریزی در استان  آذربایجان شرقی نسبت به ماه مشابه سال گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، صمد زمانزاد قویدل در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند در ارتباط با مشکلات صنعت مرغداری استان و افزایش بهره وری واحدهای کوچک مرغداری گفت: با توجه به اینکه صنعت طیور یکی از صنایع بسیار مهم و شاخص استان است که بر حسب برنامه های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و پیگیری هایی که از سوی معاونت تولیدات دامی وزارت مطبوع صورت می گیرد، در وهله اول تشکیل زنجیره های تولید یا زنجیره های ارزش مورد توجه است؛ چرا که در واحدهای با ظرفیت پایین هزینه تولید بالا و میزان بهره وری پایین است لذا ایجاد زنجیره ارزش مورد پیگیری بوده و بهره بردارانی که بتوانند در ایجاد زنجیره تولید فعالیت داشته باشند مورد حمایت می باشند. خوشبختانه در حال حاضر دو زنجیره تولید گوشت مرغ در استان ایجاد شده و برای افزایش تعداد سایر زنجیره ها تا پایان سال رایزنی هایی در حال انجام است. تشکیل زنجیره های تولید باعث کاهش قیمت تولیدی محصول و در نتیجه افزایش بهره وری خواهد شد.

وی اظهار کرد: طی سالهای متمادی روال کار به این صورت بود که برای واحدهای مرغداری با ظرفیت پایین نیز مجوز صادر میشد و بهره بردار از پروانه و تسهیلات مربوطه این مجوز بهره مند شده و در این عرصه فعالیت می کرد. به لحاظ علمی در عرصه تولید گوشت مرغ 5 حلقه اصلی مطرح است: 1- مرغ مادر، 2- جوجه کشی، 3- کارخانه خوراک دام، 4- واحدهای گوشتی، 5-کشتارگاه. اگر فرد یا مجموعه ای (شخصیت حقیقی یا حقوقی) مالکیت این 5 مرحله را بر عهده گیرد بطور یقین کل فرآیند تولید را مدیریت نموده و بدون شک هزینه تولید را کاهش خواهد داد که هدف سازمان و جامعه و سیاست های وزارت و دولت در این راستا است.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزود: همانگونه که مستحضرید قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. با آغاز طرح موسوم به کارآمدسازی نظام یارانه ای از 21 اردیبهشت ماه گذشته یکسری نگرانی ها در میان مرغداران ایجاد شده و میزان جوجه ریزی در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور با کاهش اندکی مواجه گردید. این امر نگرانی هایی را نیز در بازار رقم زد اما همکاران فعال در سازمان جهادکشاورزی جهت کنترل قیمت و ممانعت از افزایش قیمت ها از قیمت مصوب موجود به ارائه و عرضه مرغ منجمد در سطح استان و کشور اقدام کردند که به متعادل شدن قیمت منجر شده است و می توانیم این نوید را بدهیم که قیمت مرغ در هفته های آتی افزایشی نخواهد داشت و در مهر ماه جوجه ریزی استان نسبت به ماه مشابه سال گذشته(1400) 53 درصد افزایش داشته است. این امر نیز نوید بخش افزایش تولید و همراهی بسیار خوب تک تک مرغداران استان است.

قویدل با اشاره به طول چرخه تولید گوشت مرغ ابراز کرد: بر اساس استانداردهای پرورش مرغ گوشتی در سن 42 روزگی آماده کشتار است و باید به کشتارگاه منتقل شود اما بعضا امکان دارد که گله ای به دلیل اوزان ناهمگن، بیماری و عدم مدیریت صحیح تغذیه، واجد وزن مطلوب نیست که در این صورت این بازه زمانی به 45 روز نیز افزایش می یابد. الزامی که در هفته های قبل دنبال می شد و همکاران واحدهای امور دام و مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانها شبانه روزی پای کار بودند، شناسایی واحدهای بالای سن 45 روز و معرفی آنها به کشتارگاه بود.

وی در ارتباط با روند قیمت گذاری گوشت مرغ اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مصوبی برای مرغ زنده و مرغ آماده طبخ موجود است. از آنجایی که قیمت مصوب کشوری است از طریق تشکل کشوری اتحادیه مرغداران قیمتی در ستاد تنظیم بازار کشور با حضور مدیرعامل اتحادیه مرکزی به عنوان نماینده مرغداران، مطرح و اعمال نظر و مصوب شده و در سطح کشور ابلاغ می شود. اما بعد از مردمی سازی یارانه ها خرید حمایتی گوشت آماده طبخ نیز اتفاق افتادکه با اعطای مجوز از سوی وزارت متبوع روزهای سه شنبه در سطح استان جلساتی در معاونت بهبود دام با حضور نماینده شرکت پشتیبانی دام به عنوان متولی خرید جهت حمایت از مرغداران و مدیر عامل اتحادیه تشکیل شده و با رصد و پایش بازار به جهت حمایت از مرغداران برای مرغ منجمدی که در اختیار پشتیبانی قرار می گرفت قیمتی بالاتر از قیمت موجود در بازار( با اولویت نژاد آرین ) مصوب شده و خرید صورت می گرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: با توجه به روند تولید واحدهای مرغداری گوشتی پیش بینی تولیدی که انجام می دهیم حاکی از تعادل و ثبات در ماه های آبان و آذر است زیرا که جوجه ریزی با همراهی و همکاری مرغداران افزایش خواهد داشت؛ که در سطح کشور نیز همین روال جاری است.

قویدل با اشاره به دلایل کاهش جوجه ریزی در ماه های گذشته تصریح کرد: باید توجه داشت که دشواری و سنگینی طرح کارآمدسازی نظام یارانه ای در صنایع مرغداری بر دوش مرغداران بوده و بدون همراهی ایشان تداوم تولید صورت نمی گرفت.  قطعا کاستی ها و مشکلاتی در این زمینه وجود داشته است اما در سفر اخیر وزیر محترم جهادکشاورزی به استان هم در مورد نهاده ها و هم تسهیلات مورد نیاز قول مساعدت داده شده است.

وی در ارتباط با قانون نظام جامع دامپروری گفت: بدون شک مقتضیات زمانی بر قوانین تاثیرگذار هستند و در مورد قانون مذکور که از حدود 13 سال پیش مصوب شده است، مرکز پژوهش های مجلس و مجلس شورای اسلامی اخیرا به احصاء نظرات سازمانهای جهاد کشاورزی و خبرگان و بهره برداران عرصه کشاورزی در مورد تصحیح مواردی از بندهای قانون جامع دامپروری اقدام کرد. یکی از موارد مطرح، بحث حرائم است که علیرغم ضرورت رعایت فواصل بهداشتی، در حال حاضر به مانعی در مقابل توسعه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی تبدیل شده است. بنابراین از آنجایی که این قانون در تولید تاثیرگذار است می بایستی با گذشت زمان مورد تجدید نظر واقع شود. در به روز رسانی قانون فوق طی دو ماه گذشته استعلاماتی در فضای رسانه ای صورت گرفت تا نکته نظرات صاحب نظران این حوزه به مجلس شورای اسلامی منتقل شده و اصلاحات لازم صورت گیرد. انجام این اصلاحات قطعا در راستای افزایش و تداوم تولید موثر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با وجود طرحی همچون پلاک کوبی در مرغداری ها ابراز کرد: طرحی جهت رصد و پایش میزان جوجه ریزی و میزان تولید وجود دارد اما نه با عنوان پلاک کوبی. هر مرغدار موظف است در موعد جوجه ریزی اطلاعات جوجه ریزی و تخلیه را در سامانه های در نظر گرفته شده از جمله سامانه قرنطینه دامپزشکی ثبت کند. سامانه های سماصط و بازارگاه با سامانه قرنطینه لینک بوده و نه تنها اطلاعات جامع و کامل جوجه ریزی کشور در ارتباط با مرغ مادر، مرغ گوشتی و تخمگذار از این سامانه ها قابل استخراج است بلکه با ثبت در سامانه سماصط نهاده مورد نیاز واحدها در سامانه بازارگاه نیز تخصیص می یابد و مرغداران می توانند با مراجعه به این سامانه خرید خود را انجام دهند. برای نظارت بر دقت آمار و داده های ثبت شده نیز کارشناسانی از مدیریت فنی دامپزشکی از ابتدا حضور داشته و در مورد نهاده های خریداری شده نیز رصد و پایش در سطح شهرستانها صورت می پذیرد و مرغداران می بایستی در اتمام دوره خاتمه دوره را ثبت نمایند. در صورتی که گله ای در سامانه ثبت نشده باشد انتقال آن به کشتارگاه و عرضه آن به بازار با مشکل مواجه خواهد بود.

قویدل در مورد وابستگی صنایع دام کشور به واردات نهاده های دامی و تاثیر پذیری آن از نوسانات دلار در کشور و متعاقبا تاثیر آن بر سفره های مردم گفت: در حال حاضر در حوزه صنایع مرغداری به طور میانگین 70 درصد هزینه های پرورش مربوط به هزینه خوراک است. از آنجاییکه در طی سالهای متمادی گذشته در زمینه واردات خوراک دام به کشورهای دیگر وابسته بوده ایم، دولت جهت رفع این وابستگی سیاست حمایت از کاشت دانه های روغنی را در پیش گرفته است که پس از استخراج روغن، کنجاله های باقی مانده به مصرف خوراک دام می رسد. اما در حال حاضر چون کنجاله سویا از کنجاله های بسیار مهم در صنعت طیور است فعلا نمی توان از واردات آن اجتناب کرد. در این مرحله همراهی و همکاری بخش دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان در خصوص نهاده های جایگزینی که بتواند در سطح استان و کشور تولید شده و صنعت دام و طیور کشور را به خودکفایی رساند، بسیار مهم است. کشت فراسرزمینی نیز از جمله سیاستهای دیگر وزارت جهادکشاورزی در این زمینه است که البته بیشتر در حوزه دام مطرح است . به این صورت که تولید علوفه های آب بر به کشورهای دیگری که با مشکل آب مواجه نیستند، منتقل شده و پس از تولید در داخل در اختیار دامداران قرار می گیرد. بخشی از تشکل های مربوطه از جمله صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در این زمینه فعال و همراه هستند.

وی در ارتباط با سرمایه گذاری در بخش صنایع طیور گفت: در طی سالهای گذشته بدلیل ممنوعیت صدور مجوز برای واحدهای مرغداری همواره شرمنده سرمایه گذاران بخش طیور بودیم. اما با پیگیری های صورت گرفته از حدود دو سال پیش این ممنوعیت رفع شده است. در حال حاضر 649 واحد مرغداری گوشتی، 204 واحد مرغ تخمگذار و 55 واحد مرغ مادر گوشتی و 5 واحد مرغ مادر تخمگذار در استان موجود است که ظرفیت بزرگی بوده و استان ما در حوزه مرغ گوشتی و تخمگذار جزو استان های تاثیر گذار در سطح کشور به شمار می آید. در ادامه متقاضیان با تحلیل سیاست های موجود و روند بازار اقدام به درخواست و سرمایه گذاری در این بخش می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید