Iranian Agriculture News Agency

مهاجر:

بخشودگی آب‌بها، ارائه تسهیلات و نهاده‌ها با اجرای الگوی کشت

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: نظام تشویقی در اعطای تسهیلات و اختصاص نهاده یارانه‌ای فقط شامل آن دسته از کشاورزانی می‌شود که الگوی کشت را اجرا می‌کنند.

بخشودگی آب‌بها، ارائه تسهیلات و نهاده‌ها با اجرای الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در دومین جلسه نظارت ستادی استانی که به منظور هماهنگی اقدام اجرایی الگوی کشت محصولات زراعی استان فارس در محل وزارت برگزار شد، با اعلام مطلب فوق، الگوی کشت را نیاز مبرم جامعه خواند و گفت: بار الگوی کشت امروز بر دوش همه ماست و با همکاری می‌توانیم طراحی را که 50 سال خاک می‌خورد اجرایی کنیم.

مهاجر، نیاز، اقلیم و اقتصاد را اصول بنیادی و پایه‌های الگوی کشت برشمرد و تصریح کرد: باید بدانیم اجرای این طرح بر مبنای سه اصل استوار است، نیاز؛ اینکه در کشور چه بکاریم؟ اقلیم؛ در کدام منطقه بکاریم؟ و اقتصاد؛ هزینه و تنظیم قیمت چگونه محاسبه شود؟

وی افزود: در سال اول اجرای این طرح با موانع و مشکلاتی مواجهیم و امید است در سال‌های آینده نقایص برطرف و طرح به صورت کامل اجرایی شود.

معاون امور زراعت تاکید کرد: بهره‌وری آب از اصول مهم الگوی کشت است از این رو با وزارت نیرو به تفاهم رسیده‌ایم تا کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا می‌کنند،‌ از بخشودگی 25 تا 50 درصدی آب‌بها بهره‌مند شوند.

به گفته وی، نظام تشویقی در اعطای تسهیلات و اختصاص نهاده یارانه‌ای فقط شامل آن دسته از کشاورزانی می‌شود که الگوی کشت را اجرا می‌کنند.

مهاجر با بیان این که استان پهناور فارس دارای سردترین منطقه (اقلید) تا گرم‌ترین منطقه (لامرد) و تنوع محصولات اعم از زراعی، باغی و ... در سبد تولیدات است، گفت: فارس در سال‌های گذشته بزرگترین تولید کننده غلات کشور بود اما امروز به دلیل بی‌توجهی به موضوع آب، برداشت بی‌رویه و منفعت‌طلبانه با پنج پله نزول در جایگاه پنجم قرار دارد، لذا توجه به اجرای الگوی کشت برای بهره‌وری مناسب از آب در این استان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح الگوی کشت برای استان فارس، میزان اراضی و آب در اختیار استان محاسبه و براساس نیاز کشور به نوع محصول، برنامه متناسب تهیه و ابلاغ شده است.

مهاجر به اجرای طرح کشت قراردادی نیز اشاره و تصریح کرد: در کشت قراردادی اولویت با کشاورزانی است که برنامه دولت در خصوص الگوی کشت را اجرا می‌کنند.

وی افزود: در استان فارس هم نگاه ما این‌گونه است که نه تنها تولید را کاهش ندهیم بلکه با اجرای طرح‌های یاد شده، بهره‌وری آب و درآمدها را افزایش داده و در مقابل هزینه‌های کشاورزان کاهش یابد.

گفتنی است؛ دومین جلسه نظارت ستادی استانی به منظور هماهنگی اقدام اجرایی الگوی کشت محصولات زراعی استان فارس امروز 16 آبان 1401 با حضور عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی، ایمانی استاندار استان فارس، دهقانپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان فارس و تشکل‌ها و اتحادیه‌های این استان در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید