Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس تصریح کرد:

اصلاح الگوی کشت تنها راه حل خشکسالی در فارس

استاندار فارس گفت: متاسفانه در ۹ سال گذشته به دلیل خشکسالی کشاورزان استان فارس مشکلات فراوانی پیدا کرده اند که یکی از بهترین راه حل ها یا شاید تنها راه‌ حل جبران آن اصلاح الگوی کشت است.

اصلاح الگوی کشت تنها راه حل خشکسالی در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان فارس، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در نشست هماهنگی اقدام اجرای الگوی کشت محصولات زراعی این استان که در وزارت جهاد کشاورزی به ریاست  سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی  برگزار شده بود، تصریح کرد: در طرح اصلاح الگوی کشت باید به سمتی رفت که درآمد کشاورز کم نشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با اصلاح الگوی کشت کشاورز به کشاورزی ادامه می دهد و در عین حال آب کمتری مصرف می کند، اظهار کرد: خوشحال ترین گروه کشاورزان کشور از اجرای قانون اصلاح الگوی کشت و مصوبات آن کشاورزان استان فارس هستند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه باغداری رتبه اول کشور و در زمینه کشاورزی هم رتبه دوم کشور را دارد، ابراز کرد: اجرای قانون اصلاح الگوی کشت برای مردم استان فارس و تولید محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

ایمانیه با تاکید بر اینکه مسئولین اجرایی استان فارس با تمام قوا از اجرای قانون اصلاح الگوی کشت حمایت می کنند، بیان کرد: شورای برنامه‌ریزی این استان کاملاً پشت این برنامه ها ایستاده و با هر گونه مقاومتی که در قالب بروکراسی‌های اداری که متاسفانه معمول کشور ما است مقابله خواهد کرد تا این مقاومت ها شکسته شود.

استاندار فارس با طرح این موضوع که از گیاهان دارویی در این استان باید حمایت های ویژه شود، اضافه کرد: در این استان بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی کاربردی احصا شده است و در طرح اصلاح الگوی کشت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حاضر است سرمایه گذاری کند.

به گفته وی؛ در زمینه گیاهان دارویی، اگر تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امضا شود، استان فارس در قالب زنجیره از صفر تا صد توانمندی بسیار عالی دارد تا در راستای اصلاح الگوی کشت استفاده شود. مثلا پالایشگاه گیاهان دارویی و انبارهای ذخیره ی محصولات فرآوری ایجاد شود تا کار صنعت، کشاورزی، دانشگاه و صادرکننده تسهیل و به کاهش واردات هم کمک کند.

ایمانیه با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید در بودجه 1402 برای طرح هایی مانند طرح های آبیاری تحت فشار، کانال های انتقال آب، گلخانه، آبخیزداری، اصلاح بذور و اصلاح ژنتیک دام ها کمک کنند و اعتبار ویژه تخصیص دهند، افزود: این موضوع به افزایش درآمد کشاورز کمک می کند و از مهاجرت به شهر ها و حاشیه نشینی جلوگیری خواهد کرد.

در نشست هماهنگی اقدام اجرای الگوی کشت محصولات زراعی استان فارس محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، جمعی از نمایندگان مردم شهرستان های استان فارس و رئیس و مدیران ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید