Iranian Agriculture News Agency

شبانی خبر داد:

کاهش 7 درصدی استفاده از سموم کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون استفاد از سم و آفت‌کش در سطح مزارع و باغات استان توسط کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی، بین پنج تا هفت درصد کاهش داشته است.

کاهش 7 درصدی استفاده از سموم کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرشید شبانی گفت:افزایش قیمت سم و آفت‌کش منجر به کاهش مصرف و استفاده بهینه از سم و آفت‌کش توسط کارشناسان، بهره‌برداران و باغداران شده است و همچنان توصیه می‌شود کشاورزان از مصرف خودسرانه سم و آفت‌کش جلوگیری و براساس توصیه کارشناسان از سم و آفت‌کش استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری مانور پدافند غیرعامل به منظور جلوگیری از عرضه آفت‌کش تقلبی و قاچاق همزمان با هفته پدافند غیرعامل گفت: این مانور در راستای مقابله با تهدیدات اگروتروریستی شامل انتشار عوامل خسارت‌زا و قرنطینه‌ای، انتشار آفات و بیماری گیاهان و محصولات راهبردی، جلوگیری از ورود، توزیع و استفاده غیرقانونی از سموم و آفت‌کش‌های غیرمجاز و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت محصولات صادراتی برگزار شد.

به گفته وی،در بخش جلوگیری از ورود و انتشار عوامل خسارت زا قرنطینه‌ای، فهرست ۲۷۵  عامل خسارت زا قرنطینه خارج از ایران تهیه شده است که این عوامل به صورت عمدی و یا بر اثر سهل‌انگاری وارد کشو ر می‌شود و خسارت جبران‌ناپذیری به محصولات گیاهی وارد می‌کند.

شبانی افزود: یکی از راه‌های اصلی ورود این عوامل ورود غیرقانونی و قاچاق محموله‌های اندام‌های گیاهی شامل بذر، نهال، اندام‌های گیاهی قاچاق است که منجر به خسارت به باغداران وکشاورزان  می‌شود که به صورت دوره‌ای این پایش‌ها انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته در ۸۵ هزار هکتار از مزارع استان ۱۰ عامل قرنطینه خارجی توسط شبکه پایش و مراقبت اداره حفظ نباتات پایش شد که مشکلی در زمینه بیماری در این اراضی وجود نداشت و در ۸۸ هکتار از مزارع و باغات نیز ۱۳ عامل قرنطینه داخلی نیز مورد پایش قرار گرفت که مشکل خاصی نبود.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: انتشار آفات و بیماری گیاهی بر محصولات راهبردی از جمله گندم به عنوان دومین عامل است که شامل انواع زنگ سیاه و سایر آفات است که به عنوان سلاح‌های بیوتروریسم در محصولات گیاهی تشدید پیدا می‌کند و در مزارع و باغات گسترش پیدا می‌کند که مقابله با این آفات نیاز به پایش مستمر همه سطوح مزارع دارد و هم‌اکنون ۱۴۰ شبکه مراقبت بخش دولتی و ۲۰ شبکه بخش خصوصی نسبت به پایش سطح گندم، جو، کلزار اقدام می‌کنند و در پایش‌های سال زراعی گذشته موردی مشاهده نشد.

وی به توزیع و استفاده غیرقانونی از سموم دفع آفات غیرمجاز و قاچاق به عنوان یکی دیگر از تهدیدات اگروترویسمی اشاره کرد و گفت: این عامل از  ۲ جهت ایجاد خطر و تهدید می‌کند که حاوی عوامل بیماری‌زا انسانی و دامی باشد و بعد مصرف موجب ایجاد آلودگی در سطح اراضی سم‌پاشی شده شود که زمینه بروز بیماری‌های نظیر حسبه، وبا را فراهم می‌کند و یا بیماری قارچی و باکتریای را روی محصولات گیاهی پخش می‌کند و محصولات گیاهی را ازبین می‌برد.

شبانی اظهار داشت: به منظور پایش و جلوگیری از عرصه و مصرف سموم قاچاق از روز گذشته نظارت بر ۶۰ فروشگاه‌ آفت‌کش در سطح استان انجام شده و در این بازدیدها هیچ مورد سم قاچاق، تقلبی و تاریخ گذشته مشاهده نشده است.

وی افزود: برای نظارت بیشتر در خصوص محصولات صادراتی که حیثیت بین‌المللی بخش کشاورزی است نیز نظارت دقیق در حال انجام است و دستورالعمل ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی ابلاغ شده و سازمان حفظ نباتات متولی سلامت محصولات گیاهی شده است.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  از برگزاری ۳۰۰ نفر روز کارگاه آموزشی برای گلخانه‌داران در این راستا اشاره کرد و گفت: بازید و نمونه‌برداری از محصولات گلخانه‌ای به تعداد ۵۰ گلخانه انجام شده و نظارت لازم در خصوص سلامت محصولات سبزی و صیفی در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید