Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب:

۱۰۰ هزار تُن چغندرقند از مزارع میاندوآب برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تُن چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت و تحویل کارخانه قند شده است.

۱۰۰ هزار تُن چغندرقند از مزارع میاندوآب برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ،علی دیانتی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته در مجموع چهار هزار هکتار چغندرقند در این شهرستان کشت شده و بطور میانگین ۶۲ تُن محصول در هر هکتار برداشت می‌شود.

وی افزود: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۲ هزار و ۱۱۷ تومان با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته برای هر کیلوگرم ۸۷۰ تومان افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با کارخانه‌های قند آذربایجان‌غربی و این شهرستان در خصوص تسریع در تحویل محصول چغندرقند جهت آزادسازی اراضی زیر کشت این محصول و پرداخت به موقع مطالبات چغندرکاران انجام گرفته است.

چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آذربایجان غربی نقش عمده‌ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور را دارد.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

کارخانه قند میاندوآب در سال ۱۳۱۵ با ظرفیت جذب ۳۵۰ تُن چغندر در روز تاسیس شد و در سال ۱۳۹۴ ظرفیت آن به یک هزار و ۸۰۰ تُن ارتقا پیدا کرد اما این کارخانه اکنون با ظرفیت جذب سه هزار و ۲۰۰ تُن در روز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کارخانه‌های قند آذربایجان‌غربی و کشور فعالیت دارد.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود بطوریکه سالانه با تولید نزدیک به یک میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی رتبه نخست را در آذربایجان‌غربی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید