Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

600 هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی ذخیره سازی شده است

ضرورت ارتقای صنعت سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ذخیره سای 600 هزار تن سیب در سردخانه های استان با هدف بسترسازی برای صادرات این محصول خبر داد.

600 هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی ذخیره سازی شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در دومین جلسه کمیته سیب استان که به ریاست مدیر کل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد،  افزود: در حال حاضر در حدود 600 هزار تن سیب در سردخانه ها موجود است که باید با اتخاذ ساز و کارهای مناسب به بازارهای هدف خارج از کشور صادر شود.

کرامتی تصریح کرد: امسال حدود یک میلیون و 100 هزارتن سیب از باغات استان برداشت شده است که تاکنون حدود 300 هزار تن به صورت سیب صنعتی توسط کارخانجات کنسانتره خریداری شده است.

وی با بیان اینکه 15 هزار تن تاکنون سیب درختی از طریق گمرکات استان به کشورهای خارجی از جمله روسیه ، ازبکستان ، لیبی ، مصر، هندوستان و افغانستان و ... صادر شده است، ادامه داد: سیب درختی بر مبنای قابلیت صادراتی به بازار کشورهای همسایه صادر می شود .

این مسئول تاکید کرد: سال گذشته 9 شهرستان استان در بحث سیب صنعتی درگیر بودند که با ورود به موقع دولت و سازمان تعاون روستایی در بحث خرید تضمینی توانستیم 42 هزار و 500 تن سیب صنعتی از باغداران خریداری و تحویل واحدهای فرآوری و کارخانجات بدهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ظرفیت بسته بندی محصولات کشاورزی در استان در ابتدای سال 1400 در حدود 22 هزار تن بود که در حال حاضر به 170 هزار تن در طی 6 ماه افزایش پیدا کرده است و بر اساس نیاز سنجی انجام گرفته برای متقاضیان نیز درحدود 250 هزار تن موافقت اولیه و جواز تاسیس صادر شده است .

وی یاد اور شد : بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته ، امسال از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی ، تسهیلات بانکی جهت خرید کامیون های یخچال دار به منظور رونق صادرات محصولات کشاورزی تخصیص می یابد.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت : ارتقای صنعت سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی ضروری است و اولویت اعطای مجوز به سردخانه داران برای ایجاد این مراکزدر جوار سردخانه ها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به دایر کردن 82 مرکز مجاز فروش سیب صنعتی دراستان در سال جاری بیان کرد: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند و از واحدهای صنایع تبدیلی استان نیزدرخواست داریم از این مراکز مواد اولیه مصرفی خود را تهیه کنند.

وی گفت: باغداران آذربایجان‌غربی سالانه با برداشت بیش از یک میلیون تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید