Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

بیش از 700هزار تن چغندرقند از کشاورزان آذربایجان‌غربی خریداری شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تاکنون بیش از 700هزار تُن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است.

بیش از 700هزار تن چغندرقند از کشاورزان آذربایجان‌غربی خریداری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه روند خرید چغندرقند در استان از پنجم مهرماه آغاز و همچنان ادامه دارد، افزود: مجموع ارزش چغندرهای خریداری شده بالغ بر یکهزار و 500 میلیارد تومان است که از این مبلغ 50 درصد مطالبه کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد. 

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حدود یک میلیون و 700 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی چغندر قند در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده گفت: مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند متعلق به آذربایجان غربی است .

کرامتی اضافه کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶ درصد و میزان افت ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع استان است.

وی گفت: کارخانه های قند استان باید در مورد اُفت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه لازم را با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد.

امسال بر اساس قراردادهای منعقد شده با چغندرکاران، حدود 32 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفت که ۱۴ هزار و  ۶۰۰ هکتار از این اراضی در حوزه دریاچه ارومیه هستند که با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی دریاچه ارومیه برنامه ریزی ها در جهت کاهش مصرف آب بکار گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید