Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی:

افزایش 109 درصدی خرید گندم در آذربایجان غربی

اصلاح الگوی کشت زمینه ارتقای معیشت کشاورزان را فراهم می کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی گفت: امسال خرید گندم در استان نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش 109 درصدی دارد.

افزایش 109 درصدی خرید گندم در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، جعفر وحدت در جلسه ستاد زراعت استان ، اراضی زراعی و الگوی کشت  آذربایجان غربی افزود: میزان گندم خریداری شده در استان در سال1401بیش از 450 هزار تن است که نسبت به مدت زمان سال گذشته که 204 هزار تن بود افزایش چشمگیری دارد.

وی با بیان اینکه امسال سطح ابلاغی گندم برای این استان 374 هزار تن است؛ اظهار کرد: 282 هزار هکتار این اراضی زیر کشت گندم دیم و بقیه زیر کشت گندم ابی می رود.

وحدت ادامه داد: در صورت مناسب بودن بارشها پیش بینی می شود که بیش از 688 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کاهش بارشها و تغییرات اقلیمی موضوعی است که از سال 1367 تا کنون موجب شده تا سالانه 3.6 میلیمتر بارشها در استان کاهش یابد که نتیجه ان کاهش 110 میلیمتری تا امسال است.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع ابی باید اموزشهای موجود در بخشهای مختلف کشاورزی و متناسب با الگوی کشت فرهنگی باشد تا بتوان نتایج بهتری اخذ کرد.

وحدت با اشاره به اینکه الگوی کشت در چهارم آبانماه به آذربایجان غربی ابلاغ شد، ادامه داد: الگوی کشت، جانمایی صحیح تولید براساس پتانسیل‌های طبیعی و اقتصادی منطقه است که دسترسی به تولید پایدار در بخش کشاورزی در ازای بهره‌برداری و بهره‌وری مناسب از منابع پایه را فراهم می کند.اگر الگوی کشت در استان در نخستین سال اجرا طبق برنامه ریزی اجراشود، در سالهای بعد با مشکل مواجه نمی شویم .

وی بر تلاش مضاعف کارشناسان جهاد کشاورزی در زمینه اجرای دقیق الگوی کشت تاکید و افزود: این موضوع براساس پتانسیل های منطقه تهیه و ابلاغ می شود و سیاستهای اقتصادی و استرا تژیک خاصی از این طرح مد نظر است.

وحدت با اشاره به اینکه اذربایجان غربی در بحثهای تولید جو و کلزا نیزفعالیت های مطلوبی داشته است،گفت: الگوی ابلاغی برای کشت جو 54 هزار و 680 هکتار است که پارسال 47 هزار و 800 هکتار بوده است.

وی گفت: میزان سطح ابلاغی برای کشت کلزا هم پارسال 2 هزار و 300 هکتار بوده و برای امسال 2 هزار و 498 هکتار محقق شد که سطح ابلاغی سه برابر بیشتر از این میزان بوده که به علت کم آبی محقق نشده است.

خرسندی نماینده معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز با حضوردر این جلسه با اشاره به دستورالعمل اجرایی طرح پایداری تولید گندم در سال زراعی جاری، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت زمینه ارتقای معیشت کشاورزان را فراهم می کند.

وی بیان کرد: برای اجرای صحیح الگوی کشت نیاز است این طرح با اولویت شرکت های سهامی زراعی که سطح بیشتری دارند، اجرایی شود.

معاون مدیر کل غلات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت کشت حبوبات در سال زراعی گذشته و برنامه های در دست اجرا در سال زراعی جاری پرداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید