Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

تولید ۱۵ تن سماق دیم خشک در عرصه های منابع طبیعی استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید ۱۵ تن سماق دیم خشک در سال جاری از عرصه‌های منابع طبیعی این استان خبر داد.

تولید ۱۵ تن سماق دیم خشک در عرصه های منابع طبیعی استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان قزوین محمد پیله ‌فروش افزود: این میزان سماق از بالغ بر ۴۰هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت شده است.

 وی میانگین عملکرد این محصول را۴۰۰ تا۴۵۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد.

وی پراکنش عمده این محصول در سطح استان را اراضی کوهستانی و مناطق کوهپایه‌ای دانست و گفت: منطقه کوهین بیشترین سطح زیرکشت سماق در استان را دارد.

 پیله فروش با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع سماق قهوه‌ای و قرمز وجود دارد اضافه کرد: در استان اغلب محصول سماق تولیدی از نوع قرمز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پایین بودن نیاز آبی این محصول و کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا را از مهمترین ویژگی های محصول سماق ذکر و اضافه کرد: مسائل تغذیه‌ای، بازار نسبتا مناسب، افزایش قیمت فروش و صرفه اقتصادی، باعث شده تا بهره برداران نسبت به  توسعه کشت این محصول ترغیب شوند.

پیله فروش اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها را از مهمترین مزایای کشت این محصول ذکرکرد.

 وی خاطرنشان کرد: کشت و کار سماق در عرصه های دیم و مناطق کوهستانی انجام می شود و در عملیات داشت بذور از سموم شیمیایی استفاده می شود.

پیله فروش افزود: درختچه های سماق مانع بزرگی جهت فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین حمایت از تولیدکنندگان  با اختصاص اعتبارات تبصره ای و یارانه ای بلاعوض اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید