Iranian Agriculture News Agency

ایران از بزرگ ترین تولید کنندگان خرما در جهان

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه یک میلیون و 400 هزار تن خرما رتبه دوم تا سوم جهان را در سال های پیاپی به خود اختصاص داده است.

ایران از بزرگ ترین تولید کنندگان خرما در جهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، زهرا جلیلی مقدم در سفر به استان فارس و در نشست کار گروه خرما که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن این استان تشکیل شده بود، افزود: در سال گذشته حدود 340 هزار تن خرما از ایران صادر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین سهم بازار صادرات خرمای ایران به کشور هند اختصاص داشته است، تصریح کرد: بعد از هند، پاکستان عمده واردکننده خرمای ایران است.

وی به موضوع شناسنامه‌دار نخیلات نیز پرداخت و اظهار کرد: محوریت این امر با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشور است اما در این زمینه تشکل ها و انجمن های قوی به همراه تولیدکنندگان نیز می توانند منشأ اثر باشند.

جلیلی مقدم با تاکید بر ضرورت توجه به تولید نهال خرما، آینده کشور را به نوعی وابسته به خرما توصیف کرد و افزود: از آنجا که به لحاظ میزان تولید، تنوع و تکثر ارقام در شرایط مطلوبی قرار داریم و کشور ما نمی‌تواند واردکننده‌ نهال خرما باشد؛ بنابراین باید برای تولید ارقام دیگر در داخل کشور برنامه‌ریزی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید