Iranian Agriculture News Agency

باغداران کرمانی از جابه جایی پاجوش های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خودداری کنند

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: باتوجه به آلودگی برخی نخیلات استان‌ها به سوسک سرخرطومی حنایی، باغ‌داران این استان از وارد کردن پاجوش‌ از مناطق آلوده به این آفت خودداری کنند.

باغداران کرمانی از جابه جایی پاجوش های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، درآخرین روز از هفته پدافند غیر عامل ، رزمایش راههای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی در اندوهجرد شهداد برگزار گردید.

در حاشیه این رزمایش ناظمی مدیر حفظ نباتات استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی تیرماه سال گذشته برای نخستین بار در شهرستان نرماشیر از توابع استان کرمان گزارش شد و هزار هکتار از اراضی مورد ردیابی قرار گرفت که در نتیجه در ۱۱۵ هکتار از اراضی این شهرستان آلودگی مشاهده و با آن مبارزه شد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی ۱۲۰ اصله درخت در نرماشیر به آفت سوسک سرخرطومی حنایی با انجام مبارزات اکنون به یک و نیم هکتار و ۶ اصله درخت رسیده است گفت: این آفت بسیار خطرناک است و توان نابود کردن درختان نخل را در خفا دارد.

مدیر حفظ نباتات این سازمان افزود: حمله سوسک سرخرطومی حنایی خرما در کنار شبیخون های مگس مدیترانه ای، یورش ملخ ها، نفوذ موریانه ای آفت زنجره خرما، تشی، سرما و گرما زدگی و خشکسالی، کرمان را به عنوان قطب مطرح کشاورزی کشور به کلکسیونی از آفات مختلف تبدیل کرده است که این مهم بیش از هر زمانی اهمیت اجرای طرح های پدافند غیرعامل را مورد تاکید قرار می دهد.

وی اظهار داشت: علائم خسارت آفت شامل خروج خاک اره و شیرابه از داخل سوراخ های ایجاد شده از تنه با بوی تند لهیدگی و خالی شدن داخل تنه و مرگ درخت است لذا پیشگیری از ورود آفت به مناطق سالم و جلوگیری از انتقال پا جوشها و خوداری از زخم شدن درخت و پایش و کنترل آفت باید با جدیت مد نظر کلیه مسئولان و باغداران قرار گیرد.

ناظمی تاکید کرد: خطر این آفت بیشتر در خاموش عمل کردن آن و وارد شدن از جای زخم های ایجاد شده در روی درخت به دلیل بردین شاخه ها و یا هر اقدام دیگری است.

وی در پایان از نخل داران خواست به منظور جلوگیری از ورود این آفت خطرناک به نخلستانهای خود حتما به توصیه های کارشناسان مبنی بر عدم ورود پاجوش از مناطق تایید نشده توسط مدیریت حفظ نباتات عمل نموده تا با همکاری بتوانیم از انتقال به سایر مناطق جلوگیری و در مناطق آلوده خسارت این آفت را حتی المقدور کاهش دهیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید