Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت هفته پدافند غیر عامل،

رزمایش راههای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی خرما در اندوهجرد شهداد برگزار شد

در حال حاضر هیچ روش منحصر به فردی برای کنترل ۱۰۰ درصد آفت سوسک سرخرطومی حنایی وجود ندارد و تنها راه اصولی جلوگیری از ورود پاجوشهای آلوده به مناطق خرماخیز است.

رزمایش راههای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی خرما در اندوهجرد شهداد برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، نخعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان در رزمایش راههای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی خرما که در اندوهجرد شهداد برگزار گردید، گفت: : مبارزه با این آفت که هم اکنون در دو منطقه اندوهجرد و نرماشیر از توابع استان کرمان دیده شده در حال انجام است،اما انجام اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه ای در راستای مدیریت کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی نقش مهمی دارد.

وی گفت: : سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان آفتی فوق خطرناک و تهدیدی جدی برای ثبات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و صادرات محصول ارزشمند و استراتژیک خرما طی دوسال گذشته نخلستان های استان کرمان را مورد تهدید قرار داده به طوری که یک نخل تنومند را که سالها کشاورز برای به ثمر نشستنش زحمت کشیده و رنج برده را ظرف مدت چهار ماه بعد از ورود به تنه درخت و ایجاد سوراخ و حفره هایی عمیق از درون می خشکاند و از بین می برد که متاسفانه  استفاده از پاجوش و اندام های آلوده درخت نخل به آفت و ورود آن از سایر شهرستان ها از سال گذشته موجب ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی به استان کرمان شده است.

وی افزود: سوسک سرخرطومی حنایی بعد از ورود به تنه درخت با تخم گذاری و افزایش جمعیت و در نتیجه ایجاد دالان هایی طویل، لایه های حیاتی درخت را از بین برده و در صورت متوجه نشدن کشاورز بعد از مدتی با کج شدن تاج نخل، درخت از درون تهی شده و بر زمین می افتد اتفاق دردناکی که نه تنها دل کشاورزان بلکه هر بیننده یا شنونده ای را به درد می آورد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان افزود: ردیابی و شناسایی درختان آلوده از طریق مشاهده یا استفاده از تله های فرمونی و استفاده از روش های زراعی چون رعایت بهداشت باغ و حذف پاجوش، تنه جوش و هرس مناسب درختان از جمله حذف برگ ها و دمبرگ ها در ماه های سرد سال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: پانسمان محل زخم های ناشی از هرس برگ ها و دمبرگ ها و قطع پاجوش و تنه جوش ها با استفاده از گچ، سیمان یا سموم شیمیایی و جلوگیری از آبیاری بی رویه باغ ها در مبارزه با این آفت مورد تاکید است.

وی در پایان گفت: با توجه به وارد آوردن خسارت توسط آفت سوسک سرخرطومی در مرحله لاروی، زمانی علایم آلودگی قابل مشاهده است که درخت دچار خسارت شدید شده باشد، اما ترشح شیرابه قهوه ای رنگ و انتشار بوی خاص لهیدگی و پوسیدگی از تنه درخت، شنیدن صدای تغذیه لاروها به‌صورت خراطی از تنه درخت، وجود سوراخ های متعدد در تنه، وجود پیله های شفیره خالی پای درخت و شکستن و واژگون شدن تاج درخت از جمله علایم ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی به درخت نخل است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید