Iranian Agriculture News Agency

خیام‌نکویی:

در سال آینده، حوزه باغی را به الگوی کشت اضافه می‌کنیم

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از اجرای الگوی کشت در سال آینده برای حوزه باغی خبر داد.

در سال آینده، حوزه باغی را به الگوی کشت اضافه می‌کنیم

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در خصوص تدوین برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی، گفت:  هدف اصلی در تدوین الگوی کشت دستیابی به امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی است که پیاده سازی نظام نوآوری مهمترین راهکار تحقق  امنیت غذایی پایدار به شمار میرود.

وی ادامه داد: در الگوی کشت تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی (زراعی و باغی)  مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از آب، خاک و گیاه متناسب با ظرفیت ها و مزیت اقتصادی کشور با رعایت کلیه مسائل علمی، فنی و مدیریتی و ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی لحاظ شده است.

به گفته معاون وزیر؛ در سال آینده، حوزه باغی را به الگوی کشت اضافه می‌کنیم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه در الگوی کشت محصولات کشاورزی مدل سازی چند هدفه برای این منظور طراحی شده است، تصریح کرد: سرانه و الگوی مصرف، ضریب خوداتکائی محصولات، تخصیص آب و زمین، اشتغال، درآمد نا خالص، صادرات و واردات، راهبردهای ملی و منطقه ای، قطب های تولید و شاخص های امنیت غذایی در مدل سازی چند هدفه برای الگوی کشت محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی به مهمترین رویکردها و ویژگی های ناظر بر تدوین الگوی کشت اشاره کرد و افزود: کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی و صرفه جوئی ارزی از این ویژگی ها هستند.

خیام نکویی ادامه داد: همچنین افزایش ضریب نفود دانش با ارتقاء عملکرد در هکتار و کاهش ضایعات، توسعه کشت در دیم زارهای کم بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی و اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه نیز از مهمترین رویکردها و ویژگی های ناظر بر تدوین الگوی کشت به شمار میرود.

به گفته وی، ۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی آب و تولید غذای ۵ میلیون نفر با اجرای الگوی کشت رقم میخورد.

وی در پایان یادآور شد: پیاده سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی نیازمند حضور سایر وزارت خانه ها و دستگاه ها، معاونت های اجرایی در کنار سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید