Iranian Agriculture News Agency

نماینده شهرستان مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی:

جشنواره سیب مراغه، بهانه‌ای برای حل مشکلات کشاورزان

نماینده شهرستان مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره سیب مراغه، بهانه‌ای برای حل مشکلات کشاورزان می باشد.

جشنواره سیب مراغه، بهانه‌ای برای حل مشکلات کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، علی علیزاده در جشنواره برداشت سیب مراغه مسئولیت افزایش قیمت سیب و آسیب دیدن سیب‌های زیر درختی را متوجه مسئولان دانست و افزود: تنها دغدغه کشاورزان باید کاشت، داشت و برداشت محصولاتشان باشد نه بازاریابی آن، به خصوص در صورتی که سیب مراغه از لحاظ کیفیت یک برند محسوب می‌شود.

وی مسئولیت کنترل بازار کشاورزان بر عهده وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: در حالی که اعتبارات اختصاص داده شده برای وزارت جهاد کشاورزی برای آنها کفایت نمی‌کرد اضافه شدن این بار مسئولیت نیز مشکلات وزارت جهاد کشاورزی را چندین برابر کرد.

وی ادامه داد: نگرانی کشاورزی را که اکنون از کم بودن کیفیت سم و کود کشاورزی گلایه دارند می‌توان با کشاورزی قراردادی به حداقل رساند چرا که در شهرستان مراغه سیب بالای ۳۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شود که با توجه به توسعه باغات این رقم به ۴۰۰ هزار تن و بالاتر از آن افزایش خواهد پیدا کرد.

علیزاده افزود: در شهرستان مراغه قریب به ۱۵ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد و روز به روز این امر به جای کاهش افزایش پیدا می‌کند و امکان مهار این امر وجود ندارد و بحران کمبود آب در آینده مشکل جدی برای ما خواهد شد.

وی احداث سد به خاطر احیای دریاچه ارومیه را غیر ممکن دانست و گفت: بی شک اگر به این امر تدابیری اندیشیده نشود در سال‌های آینده مشکلات جدی را در پی خواهد داشت و جهاد کشاورزی باید پیگیر این مسئله شوند و برنامه ریزی های لازم را اجرا کند.

علیزاده ادامه داد: هماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی لازم است تا تمامی چاه‌های غیرمجاز حذف و به جای آنها چاه‌های عمیق حفر شود و با انجام کشاورزی مکانیزه در حفظ آب‌های زیرزمینی سهیم شوند.

نماینده شهرستان مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی به افزایش میزان تولید و برداشت سیب تاکید کرد و ادامه داد: اکنون میزان برداشت سیب ۵۰۰ هزار تن می‌باشد که بی شک این رقم افزایش خواهد یافت و وظیفه مسئولین در این عرصه برنامه‌ریزی برای بازار مصرف و فراوری محصولات می‌باشد.

وی ادامه داد: به اضافه اینکه برای ظرفیت بازار برای تازه خوری میوه باکیفیت سیب مراغه باید تدابیری اندیشیده شود باید برای سیب‌های درجه دو و درجه ۳ نیز تدابیری اندیشیده شود چراکه هیچ صنایع تبدیلی مستقر در شهرستان مراغه وجود ندارد به غیر از چندین کارگاه انگشت شمار آنها نیز قابلیت برنامه ریزی روی آن ندارند.

وی گفت: در روزهای آینده شهرک صنایع تبدیلی کلنگ زنی می شود چراکه استقبال سرمایه‌گذاران در این عرصه قابل توجه می‌باشد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی  برگزاری جشنواره سیب مراغه  را بهانه‌ای برای حل مشکلات کشاورزان عنوان کرد‌ و گفت: ۶۰ درصد سیب استان در مراغه تولید می‌شود و امیدواریم این جشنواره را سال بعد به‌صورت استانی برگزار کنیم. در اکثر روستاهای ما روستاییان ‌با برداشت سیب امرار معاش می‌کنند. در فصلی که باید محصول کشاورزان برداشت و خریداری شود، مرزها بسته و صادرات را ممنوع می‌کنیم که این بدسلیقگی مسئولان را در این مورد نشان می‌دهد. کشاورز و باغدار نباید نگران فروش محصولش باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید