Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

بیش از ۳۰ هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشت ۳۰ هکتار گیاه تریتیکاله (چاودم) برای نخستین بار در مزارع این استان خبر داد.

بیش از ۳۰ هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، حسن جلیلوند روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این میزان کشت تریتیکاله پس از اجرای موفقیت آمیز در راستای بهره وری در نظام های گندم بنیان در مزارع شهرستان آوج کشت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در استان قزوین کشت تریتیکاله تا پنج هزار هکتار از مناطق دیم خیز استان قابلیت کشت خواهد داشت.

جلیلوند تصریح کرد: در راستای تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در مزارع به خصوص مزارع دیم و همچنین عملیاتی ساختن هرچه بهتر طرح جهش تولید در استان قزوین، کشت محصول تریتیکاله در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است.

این مسئول تشریح کرد: تریتیکاله گیاهی است که در اثر تلاقی گندم به عنوان پایه مادری و چاودار به عنوان پایه پدری حاصل شده است و با توجه به مقاومت چاودار در اراضی دیم و با شیب‌های نامتعارف و آب و هوای نامناسب توانسته عملکرد خیلی خوبی از خود برجای بگذارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: این گیاه به عنوان محصول علوفه‌ای در شرایط نامناسب عملکرد بهتری نسبت به جو و سایر محصولات علوفه‌ای داشته است.

جلیلوند یادآور شد: محصول تریتیکاله برای خوراک دام در مقایسه با جو به صرفه تر بوده و عملکرد آن بهتر است که باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید