Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح مدیریت تولید مثل دام سبک در پاسارگاد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد گفت: برای اولین بار طرح مدیریت تولید مثل دام سبک با به کار گیری روش لاپاراسکوپی به منظور تلقیح مصنوعی دام ها در این شهرستان اجرایی شده است.

آغاز طرح مدیریت تولید مثل دام سبک در پاسارگاد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، یحیی مرادی با بیان اینکه طرح مذکور در راستای افزایش نفوذ دانش در واحد های تولیدی عملیاتی شده است، تصریح کرد: به دنبال برنامه ی موصوف هزار راس گوسفند نژاد قره گل در مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین این شهرستان تلقیح مصنوعی می شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با اجرای طرح مدیریت تولید مثل دام سبک، پرورش اقتصادی تر خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر 248 هزار راس دام سبک از نژاد های کبود شیراز، افشاری، ترکی و قره گل در شهرستان پاسارگاد وجود دارد که با فراگیر شده طرح مذکور می توان انتظار افزایش 30 درصدی تولید گوشت قرمز را داشت.

به گفته وی؛ مدیریت تولید مثل دام یکی از مهم ترین راه های برون رفت از زیان دهی واحد های پرورش دام سبک است. با اجرای این طرح می توان به افزایش کمی، کیفی و تولید پایدار گوشت قرمز از طریق تولید هدایت و برنامه ریزی شده امیدوار بود.

او ابراز کرد: طرح مورد اشاره با هماهنگی مدیریت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی فارس و اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد به مرحله اجرا رسیده است.

 ایانا فارس می افزاید: روش لاپاراسکوپی یک شیوه از تلقیح مصنوعی گوسفند است که از آن به عنوان روش درون رحمی نیز یاد می‌شود. در این روش ابزار تلقیح را از گردن رحم عبور داده و منی را مستقیماً به شاخ‌های رحم منتقل می‌کنند. در این شیوه مهارت بسیار حائز اهمیت است زیرا یک روش جراحی محسوب شده که نیاز دارد تا با کم‌ترین عارضه برای میش،‌ انجام شود.

 مدت زمانی که برای لاپاراسکوپی هر میش مورد نیاز است بین دو تا پنج دقیقه در نظر گرفته می‌شود. بعد از این‌که لاپاراسکوپی به اتمام رسید فقط چند دقیقه زمان نیاز است که میش به شرایط عادی بازگردد و شروع به خوردن خوراک کند. میزان موفقیت بارداری گوسفند در این شیوه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید