Iranian Agriculture News Agency

لزوم توجه به جامعه عشایری به عنوان تولید کنندگان اثرگذار در امنیت غذایی کشور

رئیس سازمان امور عشایر ایران بر لزوم توجه به جامعه عشایری به عنوان تولیدکنندگان اثرگذار در تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد و گفت: هر نفر از عشایر یک تولید کننده و در تامین امنیت غذایی کشور موثر است، بنابراین نباید با بی‌توجهی ۵۰۰ هزار شغل مولد در جامعه عشایری را از دست دهیم.

لزوم توجه به جامعه عشایری به عنوان تولید کنندگان اثرگذار در امنیت غذایی کشور

به گزارش ایانا و به نقل از  سازمان امور عشایر ایران، عباس پاپی‌زاده در سفر به فارس و دیدار با استاندار و تعدادی از مدیران استانی اظهار داشت: فارس استان مهم عشایری کشور است و نخبگان زیادی از عشایر از جمله مرحوم محمد بهمن بیگی که تلاش‌های زیادی برای آموزش و فرهنگ و تربیت دانش آموزان عشایری انجام داد را در دامان خود پرورش داده است.

وی بیان داشت: مدارس شبانه‌روزی عشایری تقریبا تعطیل هستند و آنها هم که سرپا هستند پول می‌گیرند و پرداخت شهریه برای مدارس شبانه‌روزی عشایر که باید رایگان باشد، سخت است.

پاپی‌زاده با تاکید بر این که بسیاری از امور مرتبط با عشایر و اعتبارات لازم در این خصوص باید در خود استان‌ها و با درایت استانداران تامین و مشکلات آنان برطرف شود، گفت: بودجه و اعتبار لازم برای رفع نیازهای عشایر داده نمی‌شود و ما در زمینه تخصیص وجوه پیش‌بینی شده برای جامعه عشایری در بودجه‌های سالانه با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه نگاه سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص اعتبارات مربوط به امور عشایر باید اصلاح شود، گفت: با پیگیری و رایزنی توانسته‌ایم میزان اعتبارات تامین آب شرب، علوفه دامی و راه‌های عشایری را در بودجه ۱۴۰۱ افزایش دهیم اما باز با کمبود جدی اعتبارات در تامین حداقل نیازهای عشایر مواجه هستیم.

وی با اشاره به این که جامعه عشایری در سال‌های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی و افزایش نرخ علوفه و کمبودهای دیگر، آسیب‌های جدی دیده است، اظهار داشت: باید بپذیریم امروز عشایر علوفه و خوراک دام خود را به سختی تهیه می‌کنند و دام خود را به ناچار ارزان می‌فروشند.

پاپی‌زاده با بیان این که تامین اقتصاد و معیشت زندگی عشایر باید در دستور کار مدیران ارشد کشور باشد، بیان داشت: هر نفر از عشایر یک تولید کننده و در تامین امنیت غذایی کشور موثر است و نباید با بی توجهی ۵۰۰ هزار شغل مولد در جامعه عشایری را از دست بدهیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: باید نگاه ویژه‌ای نسبت به جامعه عشایری داشته باشیم زیرا هم ۲ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و هم در تولید بخش اعظمی از نیازهای پروتئینی و دامی کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر مشکلات خاص خود را دارند و لازم است تا در زمینه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، بیمه، تامین آب، راه‌های منتهی به سیاه چادرها و ایل‌راه‌ها و تامین علوفه و خوراک مورد نیاز دام آنان تصمیمات جدی گرفته و اعتبارات لازم تخصیص یابد.

تلاش همه‌جانبه در بهبود زندگی جامعه عشایری استان فارس

استاندار فارس نیز در این دیدار با اعلام حمایت همه‌جانبه از جامعه عشایری فارس، بر لزوم توجه به تامین خوراک دام، بهداشت و آموزش و پرورش این قشر زحمتکش تاکید کرد و اظهار داشت: می‌دانیم مشکلات عشایر فراوان است و زندگی عشایری در شرایط بد اقتصادی موجود سخت است، اما باید دست در دست هم دهیم و این مشکلات را به حداقل برسانیم.

محمدهادی ایمانیه ادامه داد: در تامین سهمیه آرد مورد نیاز عشایر استان و تامین اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز جامعه عشایر بویژه تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ کارهایی انجام شده تا کسب و کار عشایر استان رونق بهتری گیرد.

وی گفت: نمایندگان مجلس بخصوص فراکسیون عشایری و نمایندگان مردم فارس در مجلس که از خود عشایر برخاسته‌اند کمک کنند تا اعتبارات بیشتری برای عشایر فارس که از استان‌های مهم عشایری کشور است، تخصیص یابد و ما هم در استانداری پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

استاندار فارس با بیان این که هنر مدیران در پیگیری‌های بودجه می‌تواند به تخصیص اعتبارات لازم بینجامد، گفت: باید اعتبارات خاص عشایر در حوزه خود عشایر هزینه شود و صرف امور دیگر نگردد زیرا عشایر در وضعیت سخت مالی و معیشتی بوده و از اقشار محروم جامعه محسوب می‌شوند.

تخصیص اعتبارات از درآمد ملی به نفع عشایر کشور

نماینده جهرم و خفر و عضو فراکسیون عشایر مجلس نیز در این نشست، بر رسیدگی به امور عشایر به ویژه رفع مشکلات عشایر استان فارس تاکید کرد.

رضایی کوچی افزود: با گردهم آوردن مجموعه‌ای از مدیران ملی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف مجلس نمی‌گذاریم حقی از عشایر ضایع شود و اعتبارات قابل توجهی از درآمد ملی را به نفع عشایر خواهیم گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید