Iranian Agriculture News Agency

بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در تالاب شادگان

رویداد ملی ارائه تجارب و یافته های تحقیقاتی در زمینه کشاورزی پایدار و تالاب شادگان برگزار شد.

بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در تالاب شادگان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در رویداد ملی ارائه تجارب و یافته های تحقیقاتی در زمینه کشاورزی پایدار و تالاب شادگان با بیان اینکه تالاب ها اکوسیستم های اصلی زیست بوم در کره زمین هستند گفت: تالاب ها نقش مهمی در تثبیت کربن ، تنظیم درجه حرارت و مدیریت شرایط اقلیمی دارند.

سید بهرام اندرزیان افزود: عدم توجه به تالاب ها افزایش کربن در سطح جو و بدنبال آن افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش دمای محیط و تغییر الگوی بارش و طوفان و سیل و خشکسالی را بدنبال خواهد داشت.

وی مدیریت منابع آب بالادست تالاب ها ، مصرف بهینه آب در مزارع، را در حفظ حقابه تالاب موثر دانست.

کارشناس فنی طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز با بیان اینکه  پروژه بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در حوضه تالاب های دریاچه ارومیه، بختگان و شادگان از سال 1400 شروع شده گفت: این پروژه ، یک پروژه 3 ساله است

 اسماعیل آهنگری افزود: همکارهای این پروژه ، در سطوح استانی، سازمان جهاد کشاورزی استان ،اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت ها و سمن های بخش غیر دولتی و مردمی با مشارکت جوامع محلی تالاب ها  می باشند.

وی هدف از برگزاری این نشست را اشتراک گذاری تجربیات این پروژه در دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی پروژه در تالاب شادگان عنوان و اضافه کرد: سال گذشته در این پروژه 6 روستا بعنوان پروژه استقرار کشاورزی پایدار و 6 روستا بعنوان توسعه معیشت های سازگار با منابع تالابی تعریف و وارد فاز اجرایی شده است.

آهنگری ادامه داد: در کنار اجرای پروژه در روستاهای مذکور 10 روستای جدید نیز وارد کا رکشاورزی شده و 6 روستای جدید هم وارد بخش معیشتی شده است.

وی اظهارداشت: در هر روستا حداقل 15 کشاورز تحت آموزش قرار می گیرد و همزمان آموزش های محیط زیستی  نیز ارائه می گردد  همچنین در مزارع پایش آب ونهاده های شیمیایی صورت می گیرد .

در ادامه روش هایی که باعث صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید در نخلستان ها می شود  توسط معاون پژوهشی مرکز تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری ارائه گردید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید