Iranian Agriculture News Agency

رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

10 پارک علم و فناوری در سال جاری در کشور تاسیس خواهد شد

رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشورگفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال در ده استان کشور دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی تاسیس خواهیم کرد و با مجوزی که از وزارت علوم اخذ کرده ایم مساحت پارکهای علم و فناوری حوزه کشاورزی را به 10هزار هکتار خواهیم رساند.

10 پارک علم و فناوری در سال جاری در کشور تاسیس خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مجید ولدان در مراسم افتتاح دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی آذربایجان شرقی در پردیس سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، در خصوص وضعیت کشور در حوزه تولید علم و شاخص نوآوری گفت: از سال 2011 به بعد در حوزه تولید بین 15 کشور برتر دنیا بوده ایم و این در حالی است که نتوانسته ایم در حوزه شاخص نوآوری به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کنیم هر چند که در این زمینه نیز از رتبه 120 در سال 2014 به رتبه 53 دنیا در سال 2022 رسیده ایم.

وی نوآوری را تبدیل علم به محصول یا خدمت دانست و افزود: نظام نوآوری، نظامی است که بازیگران حوزه علم و فناوری در آن مشخص شده و رابطه بین آنها تعریف شده باشد که متاسفانه ما در کشور فاقد این نظام هستیم، اما امیدواریم در سالجاری این نظام هم در سطح وزارت جهاد کشاورزی و هم در سطح ملی ایجاد شود چرا که یکی از علل اختلاف رتبه ما در شاخص تولید علم و شاخص نوآوری فقدان همین نظام است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تحقیقات ما منطبق با نیازهای واقعی و اولویت اول جامعه نیست و از فرآیند تبدیل علم به محصول اطلاع درستی نداریم و همین مساله سبب می شود تا در برخی مراکز ما علوم بسیار خوبی تولید شود اما مسیر تبدیل این علوم به خدمت یا محصول مشخص نیست.

ولدان افزود: مردم باید نتیجه تولید علم را در زندگی خود احساس کنند و این امر محقق نشده است چرا که زیرساختهای نوآوری و فناوری که پارک های علم و فناوری، پردیس های علم و فناوری مراکز رشد هستند، در کشور ما کم و محدود است.

وی با اشاره به ورود سازمان تحقیقات به ایجاد و توسعه زیست بوم های فناوری و نوآوری در سال 1388 و تاسیس اولین مرکز رشد کشاورزی سال در 1389 در خراسان رضوی، گفت : تا سال 1395 تعداد مراکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات به 24 رسید که این سازمان تصمیم به ایجاد پارک علم و فناوری گرفت، چرا که مراکز رشد دچار مشکلاتی بودند و علیرغم همه تلاشهای وزارت علوم و مراکز رشد، اهداف مورد نظر محقق نشده بودند.

وی افزود: پس از یک سال و نیم مطالعه و تحقیق مشخص شد که باید هر چه سریعتر برای تاسیس پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی اقدام کرد. چرا که مطالعات آماری نشان داد حدود 4.5 درصد از هسته ها و واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کار می کنند در حالیکه سهم بخش کشاورزی در حوزه اشتغال حدود 23 درصد و در تولید ناخالص ملی بین 15 تا 18 درصد است.

وی در خصوص علت عدم استقبال پارک های علم و فناوری از شرکتهای حوزه کشاورزی گفت: شرکتهای حوزه کشاورزی در مقایسه با سایر حوزه ها ریسک بیشتری داشتند چرا که این شرکتها با مساله ای غیرقابل پیش بینی به نام اقلیم مواجه هستند و به همین دلیل پارکها به صورت سهوی اجازه استقرار این شرکتها را در پارک نمی دادند چرا که ترجیح می دادند شرکتهایی با ریسک کمتر مستقر شوند تا بتوانند سریعتر دوره رشد خود را با موفقیت سپری کنند.

ولدان ادامه داد: از سوی دیگر پارکهای علم و فناوری معمولا ظرفیتهای مورد نیاز شرکتهای کشاورزی را نداشتند و همین مسایل سبب شد با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی مجوز تاسیس پارک علم و فناوری و اجازه ایجاد آن در سراسر کشور با مساحت 10 هزار هکتار اخذ شود که این پارکها در واحدهای مختلف تحت عنوان پردیس علم و فناوری و مرکز رشد فعالیت کنند.

وی با اشاره به ماده 5 آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی که وزارت جهاد کشاورزی را موظف است به ایجاد پارکهای علم و فناوری، دهکده و مزرعه نوآوری کرده است، گفت: در تفاهم نامه ای که با وزارت علوم منعقد شد، مقرر شد حداقل در 10 استان کشور در سال 1401 مراکز رشد خود را به دهکده نوآوری ارتقا دهیم که در استانهای خراسان رضوی، همدان، سمنان، مرکز شاهرود، یزد این کار انجام شد و امروز نیز ششمین دهکده فناوری و نوآوری در استان آذربایجان شرقی آغاز به فعالیت خواهد کرد.

ولدان دهکده فناوری و نوآوری را پارک علم و فناوری کوچک توصیف کرد و در خصوص تمایز این دهکده ها با مراکز رشد گفت: در مراکز رشد فقط ابنیه و دفتر در اختیار واحدها قرار داده می شود اما در دهکده و پارک عنصر اصلی زمین است و دهکده حداقل با 5 هکتار زمین و 2 هزار مترمربع ساختمان تعریف می شود و واگذاری موقت زمین در قالب یک قرارداد بلند مدت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید