Iranian Agriculture News Agency

خیام نکویی:

دستیابی به خودکفایی، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه محصولات استراتژیک

امنیت غذایی مساله اول کشور است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: امنیت غذایی مساله اول کشور است که با افزایش ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی، در دستیابی به آن موفق خواهیم شد.

دستیابی به خودکفایی، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه محصولات استراتژیک

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، سید مجتبی خیام نکویی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نگاه پدرانه ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استانها را مشوقی بسیار خوب برای فعالیت در این راه پر فراز و نشیب در بخش کشاورزی با وجود مشکلات متعدد آن دانست و گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و تأکید کردند که کشاورزی باید دانش بنیان شود و مصداق این امر را نیز افزایش شرکتهای دانش بنیان و افزایش ضریب نفود فناوری در این بخش دانستند.

 وی ادامه داد: نیاز است که اتفاقات بزرگی در بخش کشاورزی رخ دهد که یکی از مهمترین این اتفاقات مشارکت دانش آموختگان بخش کشاورزی است که خیل عظیم آنها امروز یا در جایگاه شغلی نامرتبط فعالیت می کنند و یا در جستجوی کار هستند.

خیام نکویی افزود: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتیم، اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را در کشور ایجاد کنیم تا زیرساخت اولیه افزایش شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی فراهم شود و تعدادی از شرکتهای دانش‌بنیان نیز در این پارک علم و فناوری مستقر شدند.

وی اظهار کرد: متعاقب آن دهکده فناوری و نوآوری برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کردیم و هدف ما از این کار که با هماهنگی و مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شد، استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در هر یک از این دهکده های فناوری و نوآوری بود که ششمین دهکده را امروز در آذربایجان شرقی افتتاح خواهیم کرد.

خیام نکوئی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم افزایش شرکتهای دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: رهبری فرمودند این مساله که تنها چهار درصد شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند قابل قبول نیست و ما تلاش می کنیم این میزان را افزایش دهیم و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان در قالب هسته ها، واحدهای فناور و شرکت های توسعه یافته و مشارکت آنها بتوانیم تحولی در بخش کشاورزی به وجود آوریم.

وی ادامه داد: محدویتهای ما در زمینه منابع آبی و اقلیمی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی ها جدی است بنابراین امیدواریم که با مشارکت شرکتهای بخش خصوصی و نفوذ دانش در عرصه کشاورزی بتوانیم میزان بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

وی تفاوت میزان بهره وری کشاورزان نمونه با متوسط میانگین بهره وری کشور را ناشی از افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی دانست و گفت: درصدد هستیم با طراحی و تدوین الگوی کشت و اجرایی سازی آن شاهد افزایش ضریب خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه محصولات گندم، جو، برنج، دانه های روغنی و ... باشیم و این خودکفائی نیازمند این است که حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که از مهمترین حوزه هاست بتواند نقش خود را به بهترین شکل انجام دهد.

خیام نکویی افزود: حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بازوی اصلی ریاست سازمان است که امکان شناسایی معضلات و چالش ها و حل آنها را فراهم می کند. 

وی ظرفیت استان آذربایجان شرقی در محصولات زراعی و باغی را بسیار بیشتر از وضعیت موجود دانست و افزود: اگر بتوانیم تحولی در شرایط موجود ایجاد کنیم که علیرغم عدم افزایش سطح زیرکشت، افزایش بهره وری داشته باشیم.

وی حمایت ها و رهنمودهای حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خصوص اولویت قرار دادن کشاورزی را راهگشا توصیف کرد و افزود: امسال مقام معظم رهبری فرمودند امنیت غذایی مساله اول کشور است و نباید از آن غفلت کرد و استانداران نیز باید توجه داشته باشند راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه محصولات استراتژیک، دستیابی به خودکفایی و بی نیازی از بیگانگان است.

خیام نکویی در پایان سخنان خود با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین در خصوص تهدید امنیت غذایی برخی کشورها گفت: امیدواریم با تدابیر وزارت جهادکشاورزی، اقدامات روسای سازمانها در استانها و فعالیت های حوزه تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی شاهد یک تحول و افزایش بهره وری قابل ملاحظه در بخش کشاورزی کشور باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید