Iranian Agriculture News Agency

"خیام نکویی" در مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا:

ارائه برند سلامت تات در راستای تامین غذای سالم و با کیفیت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سازمان تات با کمک دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات برند سلامت تات را ارائه کرده است که محصولات با کیفیت و با قابلیت صادرات را تامین می کند.

ارائه برند سلامت تات در راستای تامین غذای سالم و با کیفیت

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در همایش روز جهانی غذا که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست کشور، نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از تولیدکنندگان برتر کشور در سازمان تات برگزار شد، اظهار کرد: موضوع غذا در گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل حاکمیتی در کشورها مطرح بوده است اما امسال با اتفاقات جهانی اهمیت موضوع غذا مضاعف شد و این اهمیت مضاعف در کشور ما هم ظهور کرد.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی غذا شعار کیفی است، ادامه داد: تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و یک زندگی بهتر بر کیفیت تاکید دارد و از بعد کمی غذا خارج شده است؛ البته شایان ذکر است در کشورهای توسعه نیافته و درگیر با گرسنگی بحث کمی غذا همچنان مطرح است اما کیفیت غذا از مسائل کلیدی جهان است.

خیام نکویی تصریح کرد: ما باید زیرساخت‌های لازم را جهت ارتقای استاندارد غذا در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم غذای تولیدی کشور را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

وی افزود: در جلسه نظارت ستادی رئیس جمهور ارائه محصولات باکیفیت برای مردم مورد توجه و تاکید ریاست جمهوری بود؛ باید کیفیت محصولات غذایی مورد توجه باشد و باید یک تحول بزرگ در ارائه محصولات سالم کشاورزی به مردم ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تات با کمک دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات برند سلامت تات را ارائه کرده است که محصولات با کیفیت و با قابلیت صادرات را تامین می کند، خاطرنشان کرد: زیرساخت های لازم این برند را با کمک شش موسسه تحقیقاتی ایجاد کرده‌ایم تا محصولات با این برند کیفیت و سلامت لازم را داشته باشند و مورد اعتماد مردم قرار گیرند.

وی ادامه داد: ما به دنبال سلامت انسان، دام و محیط زیست هستیم بنابراین تغذیه دام، گیاه و سلامت محیط زیست فوق العاده حائز اهمیت است و در این راستا نیازمند همکاری سازمان ها و وزارتخانه‌های ذیربط هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امروز موضوع سلامت در حوزه محصولات کشاورزی فرا قوه‌ای و فرا دستگاهی است؛ ما مفتخریم که مردم از محصولات داخلی بدون نگرانی استفاده می کنند.

وی افزود: تا پایان سال جاری تلاش می کنیم این مهم را شروع کنید و محصولاتی را با برند سلامت تات وارد جامعه کنیم تا مردم نگرانی از بابت محصولات غذایی نداشته باشد.

خیام نکویی با بیان اینکه طرح پایلوت استفاده از این محصولات را در جامعه ۶ میلیون نفری نیروهای مسلح کشور اجرایی کرده ایم، عنوان کرد: سازمان اتکا مسئول تامین مایحتاج این نیروها است و مقرر شده این طرح را در غرف این سازمان اجرایی کنیم.

وی الزامات اجرای این طرح را ایجاد یک سیستم یکپارچه سلامت محصولات کشاورزی، اجرای سیستم ردیابی محصولات کشاورزی، ایجاد سیستم رسمی تجزیه و تحلیل خطی برای محصولات، تصویب قوانین برای حمایت از سلامت محصولات کشاورزی و ارتقای آگاهی عمومی برشمرد و عنوان کرد: با این الزامات محوری‌ترین دستگاه در سلامت مردم وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا باید کانونهای تولید سلامت محور باشند و به زراعی، به باغی و میزان سموم قابل استفاده مورد توجه قرار گیرد که این مهم با کمک آموزش و ترویج و محققین قابل انجام است.

وی ادامه داد: باید مستندات علمی و ارزیابی و استانداردها را برای اطمینان و ایجاد اعتماد به مردم ارائه کنیم که با شناسنامه دار شدن محصولات قابل انجام است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است و نباید از آن غفلت شود، ابراز امیدواری کرد: با سازماندهی زیرساخت های آزمایشگاهی و توانمندسازی سخت افزاری تات بتوانیم به هدف برسیم و با کمک اتحادیه‌های بخش کشاورزی، سازمان دامپزشکی و نهاد های زیر ربط بتوانیم بخشی از این اهداف را محقق کنیم.

خیام نکویی در پایان گفت: امروز همکاری حوزه های تحقیقاتی در بالاترین سطح خود است که در 14 سال گذشته بی سابقه بوده و تمام این اقدامات برای رفع نگرانی مردم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید