Iranian Agriculture News Agency

روسیه درصدد است معادلات تجاری خود را با ایران در زمینه محصولات کشاورزی توسعه دهد

بازدید هیئت روسی از برخی مراکز تولید محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از بازدید هیئت روسی از برخی مراکز تولید محصولات کشاورزی استان خبر داد.

بازدید هیئت روسی از برخی مراکز تولید محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، محمود کیا در حاشیه سفر هیئت روسی به استان آذربایجان شرقی که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران استان حضور داشتند در ارتباط با اهداف این سفر  به خبرنگاران گفت: این هیئت روسی متشکل از 5 کارشناس روسی از سوی وزارت کشاورزی دولت روسیه به این استان سفر کرده اند و پس از آذربایجان شرقی از استان آذربایجان غربی نیز بازدید خواهند کرد. هدف از بازدید این هیئت بررسی مراکز تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب و همچنین بازدید از سردخانه ها و سیستم سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی است که در این راستا بازدیدی هم از گلخانه ارس تارلای شهرستان جلفا خواهند داشت تا از مراحل تولید، آفات، بیماریها و عوامل خسارت زایی که به محصولات خسارت وارد می کنند بازدید به عمل آورده و در مورد آفت های موجود و سموم مورد استفاده جهت مقابله با آن و نیز در ارتباط با یکسری بحث های بهداشتی دیگر اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: طبق اظهار هیئت روسی بدلیل مسائل سیاسی پیش آمده دولت روسیه درصدد است معادلات تجاری خود با ایران را توسعه دهد لذا برای بالا بردن حجم واردات باید اطمینان خاطری از لحاظ محصولات کشاورزی به مصرف کنندگان روسی داده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: در جریان این بازدید برای هیئت مذکور تشریح شد که نهالهای مورد استفاده در مرحله احداث باغات از نهالستان های موجود در خود استان که دارای گواهی از سازمان های متبوع از جمله سازمان حفظ نباتات بوده و به تولید نهالهای استاندارد اقدام می نمایند تهیه می شود، بیشتر ارقام مورد استفاده ارقام رد و گولدن  و اغلب آفات موجود کرم سیب بوده و سموم مورد استفاده تولید داخل یا وارداتی است و در سازمان حفظ نباتات ثبت شده و در هر بخشی که محموله وارد کشور می شود از نظر کنترل کیفی مورد آزمایش قرار می گیرد. در مورد هر واحد تولیدی نیز مستندات مربوط به نوع سموم مورد استفاده و باقیمانده آن موجود است. در استان مدیریت حفظ نباتات و در هر شهرستان کارشناس مسئول حفظ نبات و در هر منطقه در مراکز خدمات باز کارشناسی وجود دارد که به عنوان کارشناسان دولتی همراه با کارشناسان بخش خصوصی مشغول در کلینیک های گیاه پزشکی نظارتهای لازم را براساس دستورالعمل های وزارت انجام می دهند و در هر عرصه ناظری وجود دارد که مزارع و باغات را از نظر آفات و بیماریها چک کرده و زمان دقیق مبارزه با این عوامل را به باغداران توصیه می کند و مبنای تمامی توصیه ها نیز دستورالعمل های سازمان حفظ نباتات است. در مورد هر محصول نیز دستور العمل های خاص آن محصول وجود دارد.

وی افزود: از سال گذشته که کشور روسیه بحث سموم مجاز خود را مطرح کرد، لیست سموم مورد تایید ایران و روسیه با هم تطبیق داده شد و نهایتا سموم مورد تایید مشترک استخراج شده و برای محصولاتی که به روسیه صادر می شوند مورد استفاده قرار می گیرد و همه کارشناسان ما در جریان این موضوع هستند. همینطور در مورد محصولات گلخانه ای صادراتی به روسیه نیز ضوابطی برای گلخانه ها مشخص شده و کد رجیستری داده شده است و  مسئولان و کارشناسان فنی گلخانه هایی که تولیدات آنها صادر می شود از سامانه سماک (سامانه مجوز های الکترونیکی کشاورزی) دستورالعملهای لازم را دریافت نموده و به صورت مرتب توسط کارشناسان استان مورد بازرسی قرار می گیرند، از سوی دیگر کارشناسان سازمان غذا و دارو نیز از طریق سامانه لیمس با این سامانه پیوند داشته و به صورت تصادفی از محصولات نمونه برداری کرده و در خصوص باقیمانده سموم و آفتکش ها بررسی های لازم را به عمل می آورند و در صورتی که محصولی از استانداردهای لازم برخوردار باشد گواهی بهداشت گیاهی برای آن صادر می شود. در مورد انتخاب سموم نیز برای هر محصولی سموم مجاز مشخص و پس از گذراندن مراحل قانونی ثبت شده و معمولا سمومی است که در دنیا برای آن محصول مورد استفاده قرار می گیرد و تا سال گذشته در مورد تمام محصولات صادراتی برای کشور مختلف به همین روال عمل می شد اما از سال گذشته با اعلام کشور روسیه مبنی بر مورد قبول بودن سموم مجاز این کشور، به تطبیق سموم مجاز ایران و روسیه اقدام شد برای مثال در مورد محصول فلفل تطبیق سموم مجاز مورد تایید ایران و روسیه به 32 سم منتهی شد که بدلیل وضعیت آب و هوایی کشور و آفات متنوعی که وجود دارد استفاده از این تعداد سم کنترل آفات را با سختی مواجه می نماید و این موضوع با کارشناسان روسی مطرح شده تا همانند سایر کشورهای جهان لیست سموم هر دو کشور مورد تایید دو جانبه قرار گیرد؛ تا زمانیکه این موضوع تایید نشود از سموم مشترک استفاده خواهد شد. لیست مذکور ابلاغ عمومی شده و به اطلاع باغداران رسیده و کارشناسان نیز بر آن نظارت دارند.  در نهایت محصولات تولیدی منطبق با استاندارد های روسیه به این کشور و منطبق با استاندارد های سایر کشور ها به آنها صادر می شود.

گفتنی است در بازدید هیات روسی از شرکت غزال ارسباران اهر و مجتمع گلخانه ای ارس تارلا امیر و ارس تارلا امین توضیحات لازم توسط مسئولین فنی این دو مجموعه داده شده و به سوالات آنان پاسخ داده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید