Iranian Agriculture News Agency

طرح کنترل بیولوژیک در مزارع، باغات و گلخانه های استان البرز اجرا شد

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در مزارع، باغات و گلخانه های استان خبر داد.

طرح کنترل بیولوژیک در مزارع، باغات و گلخانه های استان البرز اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علیرضا بدری در حاشیه بازدید از گلخانه های مجری طرح کنترل بیولوژیک آفات گلخانه ای، در خصوص اقدامات شاخصی که در خصوص طرح کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی عوامل خسارتزا  در محصولات کشاورزی استان صورت گرفته است؛ گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 110هکتار گوجه فرنگی 10هکتار پنبه و 11هکتار سیب درختی و 5 هکتارگلخانه توت فرنگی در سطح استان تحت برنامه کنترل بیولوژیک آفات قرارگرفته است.

در این بازدید که علیرضا بدری مدیر حفظ نباتات استان البرز، اصغری کارشناس سازمان حفظ نباتات کشور، کارشناسان مدیریت حفظ نباتات، کلینیک گیاهپزشکی و انسکتاریوم مجری طرح از ۳ واحد گلخانه بیولوژیک واقع در شهرک گلخانه ای ساوجبلاغ حضور داشتند، کیفیت اجرای طرح کنترل بیولوژیک مورد بررسی و پایش قرار گرفت و طی مشاهدات وگفتگو با گلخانه داران اجرای طرح مورد نظر موفقیت آمیز ارزیابی شد.

مدیر حفظ نباتات استان البرز گفت: پیش بینی می شود در سال آینده با اختصاص اعتبار بیشتر از سازمان حفظ نباتات با افزایش سطح همراه باشد که این روش باعث افزایش تولید محصول سالم و در نهایت بر سلامت بهره برداران و مصرف کنندگان این محصولات، اثرگذار خواهد بود.

بدری در جریان این بازدید با بیان اینکه: استفاده از عوامل بیولوژیک یکی از روش های مؤثر برای تولید محصولات سالم و کنترل آفات گلخانه ای و کاهش مصرف آفت کش های شیمیایی پر خطر می باشد، حفظ تنوع زیستی دشمنان طبیعی و وارد کردن یک گونه بیولوژیک به اکوسیستم را از جمله مزایای این روش دانست و افزود: ترویج و اشاعه ی این فناوری ها بین گلخانه‌داران و کشاورزان منطقه از مهمترین رسالت کارشناسان این طرح است.

مدیر حفظ نباتات استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 4 واحد تولید کننده عوامل بیولوژیک (دشمنان طبیعی آفات مانند کنه شکارگرسوریسکی، سن شکارگر اوریوس، سن شکارگر ماکرولوفوس، زنبور تریکوگراما و براکون ) در استان البرز وجود دارد که با توجه به ظرفیت انسکتاریوم های موجود در استان، توان تولید و رهاسازی این عوامل در سطح کل محصولات زراعی، باغی وگلخانه ای و همچنین امکان تحت پوشش قراردادن سطوح زراعی و باغی به سایر استان ها نیز وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید