Iranian Agriculture News Agency

بهره‌وری آب و اجرای طرح تغییر الگوی کشت تنها راه نجات بخش کشاورزی

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه ۸۰تا ۹۰درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، گفت: بهره‌وری آب و اجرای طرح تغییر الگوی کشت، تنها راه نجات بخش کشاورزی و جلوگیری از مصرف آب در بخش کشاورزی است.

بهره‌وری آب و اجرای طرح تغییر الگوی کشت تنها راه نجات بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز شنبه در نخستین جشنواره ملی موسیر در شهرکرد افزود: هم‌اکنون بیشتر محصولات و تولیدات گیاهان دارویی و خوراکی استان به صورت فله‌ای و خام از استان صادر می‌شود در حالی که این استان به عنوان بزرگترین تولیدکننده موسیر کشور به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و تکیلی محصول را به استان خراسان ارسال می‌کند.

وی برندسازی و تجاری‌سازی محصولات تولیدی استان با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان یک راهکار برای توسعه کشت گیاهان دارویی و خوراکی را خواستار شد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: بهره‌وری آب و اجرای طرح تغییر الگوی کشت، تنها راه نجات بخش کشاورزی و جلوگیری از مصرف آب در بخش کشاورزی است.

جعفری با تاکید بر اینکه کشاورزی باید به تناسب ظرفیت، پتانسیل و قابلیت کشاورزی توسعه در هر منطقه ورود پیدا کند، افزود: استان هم‌اکنون با توجه به وضعیت آب، قابلیت توسعه کشاورزی ندارد در حالی که در سند آمایش کشور و بُرش استانی بر ظرفیت دامپروری و کشاورزی تاکید شده است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون استان وضعیت مطلوبی در در بخش کشاورزی ندارد، که این مساله به دلیل سیاست‌گذاری غلط گذشته بوده که سبب بروز این وضعیت در بخش کشاورزی شده است.

جعفری افزود: بیشترین غنا و رویشگاه موسیر در چهارمحال و بختیاری است، که باید برای توسعه  این گیاه در استان در حوزه تحقیقات و ترویج فعالیت بیشتری انجام داد و در راستای تجاری‌سازی و برندسازی این محصولات گام برداشت.

وی بر فعال شدن اعضای هیات علمی مراکز تحقیقات کشاورزی استان و کشور برای تجاری‌سازی گیاهان دارویی و خوراکی و کم آب‌بَر به خصوص موسیر تاکید کرد و گفت:ارائه طرح‌های تحقیقاتی، استفاده از ظرفیت دانشگاهی و پایان نامه‌ها و ارائه آموزش به تولیدکنندگان یک راهکار برای توسعه کشت این گیاهان است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید