Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

فعالیت 118 واحد گلخانه در کردستان/تولید سالانه ۷ هزار تن محصول

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر در سطح استان تعداد ١١٨ واحد گلخانه صنعتی، کوچک مقیاس و تونل پلاستیکی وجود دارد.

فعالیت 118 واحد گلخانه در کردستان/تولید سالانه ۷ هزار تن محصول

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان ، زاهد حاجی میرزایی با بیان اینکه میزان مساحت گلخانه های کردستان 37.5 هکتار است، گفت: سالانه حدود 7 هزار تن محصول گلخانه ای در استان تولید و روانه بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه از تعداد مذکور 8 واحد گلخانه صنعتی و سایبان باغی در سطح 6.3 هکتار طی سال جاری گشایش یافت، افزود: از مجموع واحدهای گلخانه استان 80 واحد صنعتی، 31 واحد کوچک مقیاس، 6 واحد تونل پلاستیکی و یک واحد سایبان باغی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اعلام اینکه به ازای هر هکتار گلخانه نیاز به 120 تا 150 میلیارد ریال سرمایه گذاری است، اظهار کرد: عمده محصولات تولیدی گلخانه ای استان شامل خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، آلوئه ورا و گیاهان زینتی است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بیشترین واحدها و تولیدات گلخانه ای استان مربوط به شهرستان های سنندج و دهگلان است، ادامه داد: به طور تقریبی 70 درصد تولیدات گلخانه ای استان به خارج از استان صادر و مابقی در بازار داخلی عرضه و مصرف می شود.

وی یادآور شد: هم اکنون بیشترین میزان تولید محصولات گلخانه ای مربوط به گوجه فرنگی است و 14 واحد گلخانه در استان به کشت این محصول می پردازند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان اشتغالزایی در گلخانه های استان اشاره کرد و بیان کرد: به ازای هر هکتار برای  12 نفر در گلخانه اشتغال ایجاد می شود.

حاجی میرزایی به مشکلات پیش روی گلخانه های استان اشاره کرد و گفت: حجم بالای سرمایه گذاری و عدم تخصیص منابع آبی از مهمترین مشکلات پیش روی واحدهای گلخانه در استان است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تسهیلاتی برای احداث گلخانه به استان ابلاغ نشده است و امید می رود در نیمه دوم سال این اتفاق بیافتد تا شاهد افزایش سطح گلخانه های استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید