Iranian Agriculture News Agency

حسینی:

امکان تولید 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پیش بینی امکان تولید 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 ظرفیت بسیار بزرگی است

امکان تولید 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، معاون وزیر و رئیس سازمان  شیلات ایران، در نشستی که با حضور نماینده مردم شهرستان باغملک و ایذه در مجلس، مدیرکل شیلات خوزستان، فرماندار و مقامات محلی  با اشاره به ذخایر و ثروت های کلان منابع طبیعی که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد گفت: استفاده بهینه از منابع آبی باید محور سیاستگذاری های تولید، اشتغال و امنیت غذایی سازمان های تصمیم گیرنده قرار گیرد و عدم بهره برداری از آب و ذخایر در حوزه کشاورزی و آبزی پروری مصداق بارز اسراف از منابع خدادادی است.

سید حسین حسینی ادامه داد: باتوجه به اینکه در صنعت شیلات حوزه صید و صیادی ما را از حوزه آبزی پروری در سواحل و دریا مغفول کرده است در استان خوزستان نیز سواحل جنوبی که در حوزه دریا است، شهرستان های ایذه و باغملک را تحت الشعاع فعالیت های شیلاتی قرار داده است.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته توانمندی و ظرفیت های آبزی پروری این منطقه فرصت ارزشمندی برای صنعت شیلات از زنجیره تولید، پیش تولید و بازار را در برمی گیرد.

حسینی با بیان اینکه پیش بینی امکان تولید 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 ظرفیت بسیار بزرگی است تصریح نمود: هم اکنون ماهیان خاویاری که به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه ها به لحاظ گوشت و خاویار محسوب می شود و در 22 استان پرورش داده می شود و در سد کارون 3 نیز اقدامات مطالعاتی به منظور پرورش این گونه در حال انجام است.

وی یادآور شد: ظرفیت تولید 7هزار و 500 تن ماهی قزل آلا فقط در سد کارون 3 ، یک هزار و 500 تن در چشمه ها و 22 هزار تن در رودخانه ها شناسایی شده است.

حسینی به حمایت ویژه استاندار خوزستان از شیلات اشاره کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات طی 2 هفته آینده با حضور استاندار خوزستان، دستگاه های اجرایی ذیربط، کارشناسان و متخصصان روند عملیاتی شدن این طرح ها و ظرفیت ها تسریع پیدا می کند.

وی توزیع صنعت شیلات در پیکره تولید، اشتغال و ارزش افزوده را موضوع بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: در بحث انتقال تکنولوژی ایران حرف برای گفتن دارد و بر برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی و جذب سرمایه گذاران تاکید کرد.

حسینی از اینکه چگونه در بحث مسائل محیط زیستی در خشکی برای حفاظت و نگهداری از جانوران و گونه های بومی تلاش می شود در حالی که در زمینه پرورش آبزیان و به منظور تنوع و حفظ گونه های بومی مقاومت های بسیاری از سوی برخی سازمان ها وجود دارد انتقاد کرد و افزود: در حالی که امروزه دولت، مجلس و سرمایه گذار پای کار آمده است باید اینگونه تحریم های داخلی بی اثر شود.

وی در پایان گفت:  بازدیدهای میدانی از شهرهای مختلف خوزستان نقطه شروع کار است و کلیه اقدامات و برنامه های عملیاتی باید به صورت تیمی و گروهی تا حصول نتیجه از سوی مدیران استانی و شهرستانی به جد پیگیری شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید