Iranian Agriculture News Agency

سومین جشنواره انار شهرستان خداآفرین در روستای هدف گردشگری مردانقم برگزار شد

شهرستان خداآفرین رتبه دوم تولید انار در سطح استان آذربایجان شرقی

سومین جشنواره انار شهرستان خداآفرین با حضور مردم و جمعی از مدیران استانی و محلی با تجلیل از انارکاران و تولید کنندگان و بهره برداران نمونه انار در روستای هدف گردشگری مردانقم برگزار شد.

سومین جشنواره انار شهرستان خداآفرین در روستای هدف گردشگری مردانقم برگزار شد

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در جشنواره انار خداآفرین گفت: این جشنواره ها فرصت بسیار مناسبی است تا ظرفیتهایی که در یک منطقه در بخش های مختلف از قبیل کشاورزی و گردشگری و ... وجود دارد معرفی شود. 

محسن قهرمان‌نژاد افزود: در جامعه بعضی از مشاغل هستند که پس از مدتی توجیه خود را از دست داده و از بین می روند اما تنها شغلی که در پس قرن ها و پیشرفت های گوناگون دوام آورده و باقی مانده است مشاغل مربوط به بخش کشاورزی و غذاست چرا که با یکی از اساسی ترین نیازهای انسان مرتبط است و به همین خاطر باید اهمیت بیشتری برای بخش کشاورزی قائل شویم. متاسفانه ما آنچه همیشه در دسترس داشته ایم را قدر نمی دانیم و تنها وقتی که محدودیتی در آن اعمال شود و آن را از دست بدهیم، قدر می دانیم.

وی با بیان اینکه انار یکی از بهترین میوه های منطقه و کشور است که از آن به عنوان میوه بهشتی یاد کرده اند ادامه داد: سطح زیر کشت انار در استان آذربایجان شرقی 685 هکتار  است و میزان محصول انار تولیدی سالانه استان 6 هزار تن می باشد.

قهرمان‌نژاد گفت: متوسط تولید انار در استان آذربایجان شرقی در واحد سطح 12 تن است اما باغداران شاخص تا 35 تن در هکتار تولید کرده‌اند که این مساله باید ما را به این فکر وادار کند و تلاش خود را زیاد کنیم که چطور یک باغدار با همان آب و هوا و خاک و از همان درخت 35 تن برداشت کرده است، پس در مدیریت و نحوه باغداری تفاوت وجود دارد که توانسته است سه برابر حد میانگین برداشت کند.

وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی که اقتصادی نشود، ادامه آن امکان پذیر نخواهد بود افزود: توسعه باغات در 12 شهرستان آذربایجان شرقی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، ممنوع می باشد و سازمان جهادکشاورزی تنها حوضه ای که مجاز به تشویق توسعه باغات است، حوضه رودخانه ارس می باشد.

قهرمان نژاد ادامه داد: خوشبختانه در این منطقه با توجه به زیرساختهایی که ایجاد شده است و ظرفیتی که رودخانه ارس دارد می توانیم از این ظرفیت در راستای توان اقتصادی مناطق روستایی استفاده کنیم.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: جشنواره محصولات کشاورزی و صنایع دستی مثل همین جشنواره انار یک جشنواره کاربردی و در واقع جشن شکرگزاری است به خاطر اینکه خداوند این محصول را با لطف و عنایتش منبع درآمدی برای اهالی این منطقه قرار داده است.

حسین حاتمی افزود: به شکرانه برداشت محصول انار در خداآفرین دور هم جمع می شویم تا این شکرگذاری را در خاطره ها ماندگار کنیم. جشنواره انار، جشنواره ارزشمندی است و امیدوارم این جشنواره ها رفته رفته پربارتر و پرمحتواتر شود.

وی ادامه داد: این جشنواره ها جنبه های گردشگری و اقتصادی دارد که امیدواریم این جشنواره و جشنواره‌های مشابه برای منطقه ما ظرفیت افزایی کند.

حاتمی با بیان اینکه این جشنواره زمینه ساز نشاط اجتماعی و شادی در این منطقه شده است گفت: جشنواره انار خداآفرین تبلیغ عینی و مصداقی منطقه ماست و غرفه‌هایی که در نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی ایجاد شده است هر آیتم و هر برنامه در جای خود فوق العاده ارزشمند است و قابلیت ارزش گذاری دارد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی به همایش توسعه سرمایه‌گذاری کلیبر، خداآفرین و هوراند که در روزهای آتی در این منطقه برگزار می شود اشاره کرد و افزود:  انشالله در آینده نزدیک در نتیجه این همایش سرمایه گذاری شاهد حضور سرمایه گذاران مطرح کشوری در این منطقه باشیم. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین نیز در حاشیه این جشنواره با بیان اینکه شهرستان خداآفرین رتبه دوم تولید انار را در سطح استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده و از قطبهای تولید انار است گفت: سطح زیر کشت انار در آذربایجان شرقی 685 هکتار است که از این مقدار 194 هکتار آن مربوط به شهرستان خداآفرین است.

علی خدایی با بیان اینکه عمده ارقام انار استان عبارتند از: ارقام بومی، ساوه، ترش، خونین ، ملس و آق شاور افزود: محصول انار به صورت تازه خوری و یا تهیه کنسانتره و رب انار مصرف می شود.

وی ادامه داد: انار میوه اختصاصی مناطق نیمه گرمسیری است. زیرا گرمای زیاد باعث سوختگی و سرمای زیاد سبب ترکیدگی آن گشته و از لطافت پوست و مرغوبیت میوه می‌کاهد.

تجلیل از انارکاران نمونه ، عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی، اجرای موسیقی بومی و محلی، برگزاری بازی های بومی و محلی و مسابقات نقاشی کودکان از جمله برنامه هایی بود که در این جشنواره برگزار شد.

 

حجم ویدیو: 6.16M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید