Iranian Agriculture News Agency

جهش تولید در دیم زارهای فارس دنبال می شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های این استان برای اولین بار در سال زراعی جاری خبر داد.

جهش تولید در دیم زارهای فارس دنبال می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی صادقی در همایش جهش تولید در دیم زار‌های این استان تصریح کرد: برای اجرای این طرح در فارس ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم هدف گذاری شده که در ۱۴ شهرستان استان ازجمله آباده، اقلید، مرودشت، سپیدان و فیروزآباد اجرا می‌شود.

به گفته وی؛ در قالب این طرح دیمکاری ۹ محصول از جمله گندم، جو، گلرنگ، کاملینا، نخود، عدس، گیاهان دارویی و علوفه ای و کلزا پیش بینی شده است.

او افزود: میزان برداشت گندم دیم در سال زراعی گذشته به طور  متوسط  ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که در این طرح  برداشت ۱۳۲۰ کیلو در هکتار پیش بینی شده است که محقق شدن آن بستگی به میزان بارش دارد.

این مقام مسئول در اختیار گذاشتن کود با ۷۴ درصد یارانه، تامین بذر و کمک هزینه ی بیمه‌ای ۵۰ هزار تومانی به ازای هر هکتار را از جمله تسهیلات این طرح برای کشاورزان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در زمینه ادوات کشاورزی هم تسهیلات با نرخ ۴ درصد و پنج ساله برای خرید ادوات کشاورزی در نظر گرفته شده است که سقف این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۷۷ میلیارد تومان برای حدود ۶۰۰ ادوات و تجهیزات کشاورزی است.

صادقی بیان کرد: این طرح برای سومین سال در کشور و اولین سال در استان فارس اجرا می شود. تامین امنیت غذایی، حفظ حاصلخیزی خاک و توسعه پایدار اراضی از مزایای اجرای این طرح است که امسال در ۲۱ استان کشور اجرا می شود.

در حاشیه همایش طرح جهش تولید در دیم زارهای استان فارس، کارگاه آموزشی انتقال یافته های تحقیقاتی طرح مذکور نیز با سرفصل های اصول دیم کاری ، اصول خاکورزی حفاظتی، اصول تغذیه دیم زارها و نحوه استفاده از کود بذرمال برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید