Iranian Agriculture News Agency

مصرف آب کمتر در تولید سبزی و صیفی با کشت نشا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از ویژگی های مهم کشت سبزی و صیفی به روش کشت نشا کاهش میزان مصرف آب است.

مصرف آب کمتر در تولید سبزی و صیفی با کشت نشا

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: سالانه بیش از 25 هزار هکتار انواع سبزی و صیفی در استان کشت می شود که تولیدی بالغ بر 2 و 3 دهم تا دو نیم میلیون تن محصول بدنبال دارد.

تورج نوروزی با بیان اینکه عمده شهرستان هایی که در آنها سبزی و صیفی کشت می گردد شامل شهرستان های  حوضه دز می باشد اظهار داشت: خوزستان سومین تولید کننده سبزی و صیفی کشور است.

وی تصریح نمود : مهمترین شاخصه سبزی و صیفی در استان تولید این محصولات در فصل سرد می باشد و در طول مدت 6 تا 8 ماه محصولات سبزی و صیفی استان در کشور عرضه می شود و این استان تعدیل کننده محصول سبزی و صیفی کشور قلمداد می شود.

نوروزی با بیان اینکه کشت سبزی و صیفی در دو فصل در استان انجام می شود تصریح نمود: در فصل تابستان محصولاتی نظیر هندوانه،خربزه و سبزی خوردن و در فصل پاییز محصولاتی از جمله انواع کلم ها ، کاهو، خیار و گوجه زیر پلاستیکی و ... کشت می شود.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات خوبی که در کشت این محصولات در استان در حال انجام است انتقال سبزی و صیفی از کشت مستقیم در مزرعه به تولید نشا و انتقال نشا به مزرعه است که در این روش حدود یک ماه نشا در گلخانه های تولید نشا نگهداری می شود.

 نوروزی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم این روش کاهش میزان مصرف آب در مدت یک ماه نگهداری نشا در گلخانه می باشد تصریح نمود:در این روش استقرار گیاه در خاک بعد از انتقال بهتر خواهد بود و پوشش سطح گیاه سریعتر ایجاد می شود و از منابع موجود ازجمله  خاک و آفتاب بهتر استفاده می کند و قدرت رقابت با علف های هرز  در گیاه افزایش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید