Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

اصلاح ارقام باغی در مازندران نیازمند تجدیدنظر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در اصلاح ارقام در بخش باغبانی باید تجدید نظر شود، گفت: بخش خصوصی و تحقیقات باید برای تنوع ارقام کارهای جدی تری انجام بدهند.

اصلاح ارقام باغی در مازندران نیازمند تجدیدنظر است
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسن عنایتی کلیجی در گردهمایی مدیران معاونت امور باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی، مدیران باغبانی استان ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر گفت: کشاورزی مازندران با مزیت ویژه در تامین و امنیت نیازهای غذایی کشور، همواره نیاز به حمایت و نگاه ویژه ملی دارد.

وی با اشاره به تولید بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مازندران، بیان کرد: امروز به لحاظ تغییرات اقلیمی، کشاورزی مازندران تحت تاثیر جدی برای تداوم تولید قرار گرفته است و روش های نوین تولید با الگوی کشت جدید ضروری است.

عنایتی با اظهار این که مزیت محصولات زراعی و باغبانی مازندران در حد کفایت به آن توجه نشده است، تصریح کرد: همچنان شکاف تولید در تولیدات باغی و زراعی استان زیاد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد که بذر و نهال به عنوان هسته نخست تولید با مشکل مواجه است، بذر با اصالت گواهی شده و با تنوع ارقام نیاز داریم، با توجه به تغییر اقلیم باید این نیاز مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عنایتی ادامه داد: در اصلاح ارقام در بخش باغبانی مازندران باید تجدید نظر شود، بخش خصوصی و تحقیقات باید برای تنوع ارقام کارهای جدی تری انجام بدهند، امروز بسیاری از ارقام باغی ظرفیت صنایع تبدیلی ندارد و متناسب با ظرفیت و ذائقه بازار نیست.

وی با اظهار این که باغ های درجه یک و نوین در مازندران بسیار اندک است، باید در فصل اعتبارات به بهسازی باغ ها توجه ویژه شود، امروز شرایط و هزینه تولید با این ارقام به صرفه نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: متاسفانه در باغبانی و شیلات مازندران توسعه مکانیزاسیون بسیار کند است، اگرچه بخش مکانیزاسیون زراعت مازندران وضعیت بهتر از باغبانی است اما رضایتبخش نیست.

عنایتی بر لزوم توجه به صنایع تبدیل و تکمیلی محصولات کشاورزی مازندران که از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست تاکید و بیان کرد: امروز تولید مازاد بر مصرف برخی از تولیدات کشاورزی به خصوص مرکبات، کیوی، هلو و شلیل چالش جدی کشاورزان این خطه است که نیاز جدی به بازار صادراتی داریم.

وی به اهمیت اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ ها که تاکنون به آن غفلت شده است اشاره کرد و ادامه داد: امروز با دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی این طرح شروع شده است و به طور یقین باغداران را توانمندتر می کنیم، بخش خصوصی در قالب اصناف کشاورزی در این طرح مشارکت کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به آفت خسارت زای مگس میوه در باغ های مازندران اشاره کرد و گفت: مگس میوه آفت کلیدی برای باغ های مازندران شده است، تجهیزات و امکانات موجود نیز جوابگوی مقابله با این آفت نیست.

عنایتی تصریح کرد: در این شرایط نیم نگاهی هم به بازار داخلی و خارجی برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران داریم، تاکید می کنم باید به بازار خارجی محصولات کشاورزی مازندران بیشتر توجه شود، چرا که استمرار و پایداری تولید یک اصل در کشاورزی مازندران است، درآمد اصلی مردم استان از محل تولیدات کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید