Iranian Agriculture News Agency

حسینی:

صادرات ۵.۵ تنی خاویار به ۳۳ کشور جهان

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر صادرات پنج و نیم تن خاویار به ۳۳ کشور انجام می شود، گفت: درصدد ایجاد بازارهای جدید و بالا بردن تولید هستیم که امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به دو برابر این میزان صادرات افزایش پیدا کند.

 صادرات ۵.۵ تنی خاویار به ۳۳ کشور جهان

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان شیلات ایران، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: از دیرباز ماهیان خاویاری از اقتصادی ترین ماهیان دریای خزر محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ به علت صید بی رویه اینگونه ماهی، صید تجاری آن ممنوع شد، افزود: این اقدام با نظر پنج کشور حاشیه خزر که درخصوص برداشت و بهره برداری از دریا ذی نفع هستند و با هدف حفظ این گونه ارزشمند، صورت گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مراکز بازسازی با قدمت صد ساله از چهل سال اخیر به صورت انبوه تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری را با هدف حفظ این ماهی ارزشمند انجام می دهند، تصریح کرد: باید همه کشورهای حاشیه دریای خزر سهم خود را نسبت به بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری بپردازند.

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه در حوزه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری سالانه تعداد قابل توجهی تکثیر و رهاسازی می کنیم، گفت: در ۲۲ استان کشور توسعه پرورش ماهی های خاویاری انجام شده است.

وی با اشاره به استحصال ۳۵۰۰ تن گوشت و ۱۶ تن خاویار از این مزارع، تصریح کرد: در برنامه های آتی برای ۱۰۰ تن خاویار و ۲۰ هزار تن گوشت برنامه ریزی کرده ایم.

حسینی درخصوص علت کاهش ماهیان خاویاری، تاکید کرد: این مسئله موضوعی فرابخشی است که علت های متعددی دارد و نیازمند مطالعه بیشتر هستیم، ولی بیشترین موضوعی که می توان تصور کرد افزایش تلاش صیادی است و به خاطر همین عامل اصلی کاهش را ممنوع کردیم تا این گونه ارزشمند که به فسیل های زنده معروف هستند را حفظ کنیم و امیدواریم با عزم ملی و فرهنگ سازی بتوانیم به این مهم دست یابیم و از آن صیانت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات پنج و نیم تنی خاویار به ۳۳ کشور انجام می شود، تصریح کرد: درصدد ایجاد بازارهای جدید و بالا بردن تولید هستیم که امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به دو برابر این میزان صادرات افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر از ۵۵۶ میلیون دلار صادرات کشور حدود پنج تا هفت درصد به صادرات ماهیان خاویاری اختصاص دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید