Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

تولید 6 هزار تن محصول انار و 1100 تن انجیر در استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اجرایی شدن اصلاح الگوی کشت نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است اما می تواند مشکلات کشاورزان را رفع کند و اقتدار غذایی را برای کشور به همراه آورد.

تولید 6 هزار تن محصول انار و 1100 تن انجیر در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جشنواره انار و انجیر در جلفا، جشن برداشت محصول را دارای پیشینه ای کهن در میان روستاییان دانست و گفت: این جشنواره از گذشته های دور به عنوان سنتی حسنه در ابتدا یا انتهای برداشت محصول به صورت محدودتر برگزار می شده است اما سبک و سیاق آن نیازمند تغییر بوده است.

وی با اشاره به اینکه عمده باغات انار و انجیر آذربایجان شرقی در شهرستان جلفا قرار دارد و خداآفرین رتبه دوم را از این نظر به خود اختصاص می دهد، گفت: سطح زیر کشت انار در استان 685 هکتار می باشد که 458 هکتار  آن در شهرستان جلفا قرار گرفته است است و سطح زیر کشت انجیر در استان 135 هکتار می باشد که سطح باغات انجیر شهرستان جلفا 106 هکتار است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه میزان محصول انار تولیدی سالانه استان 6 هزار تن می باشد گفت: محصول تولیدی سالانه انجیر استان نیز 1100 تن می باشد.

وی تاکید کرد: انتظار این است که این جشنواره تبدیل به فرصتی برای شناساندن ظرفیت های شهرستان شود و برای این محصولات نیز به عنوان گردشگری کشاورزی، بازاریابی صورت بگیرد.

فتحی با اشاره به اینکه موفقیت در این زمینه دارای اهمیت اساسی، گفت: اگر بتوانیم در این زمینه موفق شویم مشکلاتی که در خصوص تنظیم بازار وجود دارد نیز حل شدنی خواهد بود که البته موفقیت در این عرصه نیز نیازمند این است که کشاورزان مشارکت فعالی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم ارتقا این جشنواره به مراسمی استانی در سال آینده گفت: با توجه به اینکه این محصولات تنها در دو شهرستان جلفا و خداآفرین کشت می شود، اگر اطلاع رسانی گسترده ای برای برگزاری این جشنواره انجام می شد، نتایج بهتری را در پی داشت.

وی با اشاره به پتانسیل های شرکت تعاونی روستایی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی گفت: با توجه به شبکه گسترده ای که شرکت تعاونی روستایی در اختیار دارد لازم به ورود دولت و جستجوی بازار در جایی نیست و در استان آذربایجان شرقی بازار کافی برای آن وجود دارد و کافی است اتحادیه تعاون روستایی این محصولات را شناسایی کند و برای توزیع به نقاطی از استان که فاقد آنها هستند، ببرد.

فتحی یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره های برداشت محصول را حل مشکلات کشاورزان عنوان کرد و لازمه آنها را برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی گسترده دانست و افزود: امیدوارم در سال آینده از چند ماه قبل برنامه ریزی لازم در خصوص برگزاری این جشنواره انجام شود و با صداوسیما نیز تعامل صورت بگیرد تا بتوانیم به اهداف مورد نظر از برگزاری این جشنواره دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در فضای مجازی اقداماتی برای تطهیر رژیم گذشته صورت می گیرد، گفت: در سه سال اخیر تنها در شهرستان جلفا ۵ هزار هکتار از اراضی به شبکه های آبیاری مجهز شده است که برای تجهیز هر هکتار آن حداقل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها در زمینه تجهیز اراضی هزینه شده است و به دور از انصاف است که در فضای مجازی به این موارد نپردازیم و از کنار این دستاوردهای بزرگ به راحتی عبور کنیم و اقدامات ناچیز گذشته را برجسته کنیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم حمایت از بخش کشاورزی به معنای واقعی کلمه اتفاق افتاد تا امنیت غذایی ایجاد شود که البته شاید وجود این امنیت غذایی آنچنان ملموس نبود اما جنگ اوکراین سبب شد تا امنیت غذایی بسیاری از کشورها در دنیا با تهدید مواجه شود.

فتحی ادامه داد: حاصل تلاش کشاورزان ما این بود که علیرغم رشد قیمت ها در برخی اقلام از ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی حوزه کشاورزی ما با کاهش مواجه نشد و این مساله نشان می دهد که دولت حمایت های خود را از بخش کشاورزی به معنای واقعی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه اگر حمایت دولتی وجود داشته باشد، هر کاری که مردم بخواهند، قابل انجام است، گفت: یک حمایت جزئی در زمینه رشد قیمت خرید تضمینی و تلاش کشاورزان باعث شد تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سالجاری خریداری شود و این در صورتی بود که پیش بینی می شد میزان خرید تضمینی تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد بود و به نظر من میزان تولید گندم در کشور ۱۱ میلیون تن بوده است.

فتحی افزود: اگر همه حمایت های خود را به این سمت و سو ببریم خواهیم دید که حاصل تلاش کشاورزان ما نه تامین امنیت غذایی بلکه اقتدار غذایی خواهد بود و می توانیم غذا را به عنوان یک قدرت در کشور معرفی نماییم و به کشورهای دیگر در این زمینه اجازه کوچکترین مداخله ای ندهیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید