Iranian Agriculture News Agency

کشت موسیر در 800 هکتار از اراضی کوهرنگ

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شهرستان کوهرنگ گفت :هم‌اکنون در سطحی بیش از ۸۰۰ هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی شهرستان موسیر کشت می‌شود که از این میزان بیش از ۳۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی و ۵۰۰هکتار در اراضی مرتعی قرار دارد.

کشت موسیر در 800 هکتار از اراضی کوهرنگ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شهرستان کوهرنگ با اشاره به اینکه شهرستان کوهرنگ به عنوان رویشگاه طبیعی برخی گیاهان خوراکی و دارویی از جمله کلوس و موسیر است، گفت:هم‌اکنون در سطحی بیش از ۸۰۰ هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی شهرستان موسیر کشت می‌شود که از این میزان بیش از ۳۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی و ۵۰۰هکتار در اراضی مرتعی قرار دارد.

قنبری افزود: برخی از اراضی ملی نیز به عنوان رویشگاه طبیعی این گونه گیاهی است که از سالیان گذشته به صورت خودرو این گیاه در این مناطق رویش داشته است و در سال‌های گذشته مورد برداشت بی‌رویه قرار داشت که با توسعه کشت این گیاه زمینه برداشت بی‌رویه موسیر در رویشگاه‌های طیبعی کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: این گونه گیاهی به دلیل کم‌آب‌بَر بودن و مقاوم بودن به آفت و بیماری سدآوری بالایی برای کشاورزان دارد و سالانه در هر هکتار بین سه تا پنج تن موسیر قابل برداشت است.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصول موسیر و سایر گیاهان دارویی و خوراکی یک فرصت برای حمایت بیشتر از تولید کنندگان این بخش است

به گفته وی، هم اکنون با توسعه کشت این گونه گیاهی در سطح استان و به خصوص شهرستان کوهرنگ راه‌اندازی و فعال کردن صنایع تبدیلی و تکمیلی یک فرصت برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان موسیر است که هم اکنون مازاد محصول تولیدی خود را توسط دلالان و واسطه‌ها به استان خراسان ارسال می‌کنند تا در واحدهای صنعتی و فرآوری این استان فرآوری و خشک شود.

قنبری اظهار داشت: از پیاز گیاه موسیر برای تهیه گرد موسیر به عنوان طعم‌دهنده و همچنین خشک شده آن برای محصولات لبنی و ترشیجات و مصرف دارویی استفاده می‌شود و مصرف این گیاه خوراکی در بین مردم رواج بالای دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید