Iranian Agriculture News Agency

تجمیع زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین پیش‌نیاز اصلاح الگوی کشت است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کوچک شدن زمین‌های زراعی و باغی مهم‌ترین مانع اجرای کامل و درست اصلاح الگوی کشت است و این طرح بدون تجمیع اراضی کشاورزی موفق نخواهد بود.

تجمیع زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین پیش‌نیاز اصلاح الگوی کشت است
به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، علیرضا مهاجر در آیین تجلیل از نمونه‌های کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور، زمین‌های کمتر از پنج هکتاری است و طی ۱۰ سال آینده ۹۰ درصد اراضی به زیر سه هکتار می‌رسند که این موضوع یک خطر و تهدید بسیار جدی است.

وی ادامه داد: در زمین‌های کوچک کارهای ضروری مانند، تناوب کشت، تسطیح و آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون قابل اجرا نیست و همه این موضوعات تجمیع اراضی کشاورزی را به یک ضرورت و اولویت مهم و فوری تبدیل کرده است.

مهاجر خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع و اجرای اصلاح الگوی کشت، بسیاری از مسایل مزمن مانند برقراری تعادل عرضه و تقاضا و مدیریت منابع انرژی حل خواهد شد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اجرای این طرح دست جهاد کشاورزی نیست و سایر بخش‌ها هم باید همکاری کنند و به همین دلیل مسوول و مجری اصلاح الگوی کشت، استانداران هستند و دبیری آن به جهاد کشاورزی هر استان واگذار شده است.

در این مراسم ۴۹ نمونه برتر ملی و استانی در بخش‌های کشاورزی و شیلاتی هرمزگان تجلیل شدند.

گفتنی است؛ افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف آب، دریافت گواهی رعایت حد مجاز آلاینده‌های شیمیایی، رعایت بهداشت در زمین‌های کشاورزی، تولید محصول سالم و مبارزه با آفات و بیماری‌ها از مهمترین شاخص‌های انتخاب برترین‌های بخش کشاورزی و شیلاتی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید