Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی تصریح کرد:

زنان روستایی و عشایری تضمین کننده امنیت غذایی در کشور

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: زنان روستایی و عشایری تضمین کننده امنیت غذایی در کشور هستند.

زنان روستایی و عشایری تضمین کننده امنیت غذایی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، عطالله ابراهیمی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ظهر امروز  در گرامیداشت روز زن روستایی در وزارت جهاد کشاورزی، به بررسی وضعیت موجود زنان روستایی و عشایری کشور به لحاظ آماری پرداخت و گفت: حدود 10 میلیون نفر جمعیت زنان روستایی و عشایری (12 درصد کل جمعیت کشور) در کشور وجود دارد که حدود 6 میلیون نفر در سن فعالیت است.

به گفته وی، بیش از 70 درصد فعالیت های مربوط به امور دام و طیور توسط زنان روستایی و عشایری انجام میشود.

وی با اشاره به فعالیت حدود 40 درصد امور مربوط به زراعت و باغبانی توسط زنان روستایی، یادآور شد: 80 درصد فرآوری محصولات کشاورزی به روش سنتی در بعضی از فصول سال روستا توسط زن اداره می شود

به گفته معاون سازمان تات، به دلیل مهاجرت مردان و جوانان از روستا به شهر، میزان ازدواج دختران روستایی و عشایری به شدت کاهش یافته است.

وی بر لزوم توجه به زنان روستایی و عشایری در برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: زنان روستایی و عشایری، کانون اصلی فعالیت های معیشتی، تضمین کننده امنیت غذایی، ثبات جمعیت و خانواده در روستاها هستند.

 ابراهیی ادامه داد:  زنان روستایی محور تحقق برنامه کشاورزی خانوادگی هستند و تحقق برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیازمند توجه ویژه به زنان روستایی و عشایری است.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص های توسعه نیازمند توانمندسازی زنان روستایی و عشایری است، افزود: در این راستا ظرفیت سازی، نهادسازی، شبکه سازی و کارآفرینی برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: در ظرفیت سازی؛ انتخاب، آموزش و ساماندهی زنان تسهیلگر توسعه روستایی و عشایری برنامه ریزی شده و هر روستای بالغ بر ۵۰ خانوار یک تسهیلگر خواهد داشت.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ایجاد یک صندوق خرد روستایی برای روستاهای بالای ۱۰۰ هزار خانوار، افزود: این مهم در نهادسازی برنامه ریزی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه در شبکه سازی نیز برای هر شهرستان، یک صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، تصریح کرد: در آخرین مرحله که مرحله کارآفرینی است؛ آموزش و ترویج هدفمند کسب و کارهای خرد هر صندوق یک مربی کارآفرینی داشته باشد.

 

 

گفتنی است این مراسم به صورت همزمان از شبکه ملی برکت در حال پخش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید