Iranian Agriculture News Agency

صادرات پودر تخم مرغ از تبریز به آنسوی مرزها

فعالیت اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری تخم مرغ کشور در تبریز

دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی گفت: اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری و صنایع تبدیلی کشور در زمینه تخم مرغ در تبریز فعالیت دارد.

فعالیت اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری تخم مرغ کشور در تبریز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رضا جعفری در نشستی با خبرنگاران که با حضور وحید کاظم زاده مشاور رئیس سازمان و سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود با اشاره به اینکه این کارخانه در ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۶ به صورت رسمی افتتاح شده افزود: تخم مرغ یکی از اساسی ترین ماده های تمامی مواد غذایی و از با ارزش ترین پروتئین ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تخم مرغ یکی از باارزش ترین پروتئین ها است که در تمام کارخانه های فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد افزود: تخم مرغ کالایی است که علاوه بر تازه خوری مصرف صنعتی نیز دارد و در کارخانجات مختلف از جمله کیک و تافی، قنادی ها، فرآورده های پروتئینی  و مشتقات تخم مرغ کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت تولید و فرآوری تخم مرغ گروه صنعتی پامین با اشاره به اینکه ماده اولیه تولیدات این کارخانه تخم مرغ که از آذربایجان شرقی، قزوین تهران کرج و قم تامین می شود افزود: روزانه به این کارخانه نزدیک به ۵۰ تن تخم مرغ وارد می‌شود و براساس سفارشات از مایه مخلوط تا انواع پودرهای تخصصی تخم مرغ تبدیل و فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 50 نوع محصول در این کارخانه وجود دارد افزود: در این کارخانه زرده، سفیده و مایع کامل تخم مرغ در اوزان مختلف تولید می شود. همچنین پودرهای مکمل پروتئینی که کالایی دانش بنیان و کاملا سالم هستند و در بدنسازی کاربرد دارند از دیگر محصولات تولیدی این کارخانه هستند.

جعفری ادامه داد: یکی دیگر از محصولات این کارخانه پودر پوسته تخم مرغ است که در خوراک دام و طیور مخصوصا دام های بزرگ کاربرد دارد.

وی از صادرات محصولات این کارخانه از جمله پودر تخم مرغ به کشورهای دیگر مثل ترکیه خبر داد و گفت: قیمت و کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه قابل رقابت با محصولات خارجی است و حدود 25 درصد تولیدات آن صادر می شود.

جعفری از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید در این کارخانه تولید و فرآوری تخم مرغ خبر داد و افزود: تلاش می کنیم  تا دهه فجر امسال تولید پودر تخم مرغ را تا ۴ برابر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای شروع به کار این کارخانه تولید و فرآوری تخم مرغ 26 نفر در آن مشغول به کار بودند افزود: در حال حاضر 210 نفر در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند.

مدیر کارخانجات گروه صنعتی پامین نیز با اشاره به اینکه در این کارخانه تولید و فرآوری تخم مرغ از به روزترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است گفت: فرآوری تخم مرغ صنعتی نوین است که باعث می شود ماندگاری و طول عمر تخم مرغ افزایش یابد.

فهیمه دخانچی که دانش آموخته کارشناسی تغذیه، ارشد و دکتری مدیریت کسب و کار بوده و به عنوان یک بانوی موفق ایرانی نشان دهنده توانمندی بانوان در امر مدیریت است افزود: تخم مرغ فاسدپذیرترین ماده غذایی است که هیچ گونه قابل نگهداری نیست و بهترین راه استفاده بهینه از تخم مرغ فرآوری آن است.

وی با اشاره به اینکه فرآوری تخم مرغ با رعایت تمام استانداردهای لازم در کارخانجات گروه صنعتی پامین انجام می شود ادامه داد: با فرآوری تخم مرغ در این کارخانه علاوه بر افزایش ماندگاری ارزش افزوده این ماده غذایی نیز افزایش می یابد.

مسئول فنی و بهداشتی دامپزشکی گروه صنعتی پامین نیز گفت: محصولات تولیدی در این کارخانه کاملا بهداشتی هستند که به صورت پاستوریزه شده تولید می شوند.

مهدی شمشیری افزود: در این کارخانه سرعت پاستوریزاسیون 2500 لیتر در ساعت است که بر حسب نیاز و درخواست مشتریان زرده، سفیده و مایع کامل تخم مرغ در بسته بندی های مختلف از جمله یک کیلویی تا 5 کیلویی تولید و عرضه می شود.

وی ادامه داد: پودر سفیده و زرده و پودر کامل تخم مرغ که در مصارف زیادی کاربرد دارد در بسته بندی های مختلف به صورت کاملا بهداشتی تولید می شود و این تولیدات باعث صرفه جویی در مصرف تخم مرغ نیز می شوند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید