Iranian Agriculture News Agency

۲۵۰ هزار بهره بردار زرشک در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: پنجشنبه (21 مهر) در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در روستای افین زیرکوه با بیان اینکه روستای افین خاستگاه زرشک دنیا است، گفت: در حال حاضر ۲۵۰هزار نفر از جمعیت استان از محصول زرشک امرار معاش دارند و باید شرکت های دانش بنیان را به سمت فرآوری زرشک برای ایجاد ارزش افزوده سوق دهیم.

۲۵۰ هزار بهره بردار زرشک در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی جعفری پنجشنبه (21 مهر) در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در روستای افین زیرکوه با بیان اینکه روستای افین خاستگاه زرشک دنیا است، گفت: در حال حاضر ۲۵۰هزار نفر از جمعیت استان از محصول زرشک امرار معاش دارند و باید شرکت های دانش بنیان را به سمت فرآوری زرشک برای ایجاد ارزش افزوده سوق دهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر 19هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زرشک است، ادامه داد: ۹۸ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود و سالانه شاهد تولید 22 هزار تُن زرشک خشک در این استان هستیم.

وی با اشاره به شعار جشنواره «زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران» گفت: زرشک یک داروخانه گیاهی است و فواید زیادی دارد و نماد هویت خراسان جنوبی محسوب می شود.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 250هزار نفر از جمعیت استان از محصول زرشک امرار معاش دارند، افزود: زرشک به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، سیاسی و جنبه های دیگر حائض اهمیت است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت، مراحل بازارسازی و بازار یابی، خشک کردن و عرضه به بازار از جمله این اهداف است.

وی در خصوص لزوم توجه به فرآوری زرشک عنوان کرد: سوق دادن شرکت های دانش بنیان به سمت فرآوری زرشک برای ایجاد ارزش افزوده از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جعفری با اشاره به کلنگ زنی و افتتاحیه 6 پروژه فرآوری در مدت برگزاری جشنواره زرشک در استان گفت: این پروژه ها در حوزه فرآوری و توریسم مزرعه و کشاورزی خواهند بود.

محمدرضا غیرتی فرماندار زیرکوه نیز در این مراسم اظهار داشت: شهرستان مرزی زیرکوه 130کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و در این شهرستان جمعیتی بالغ بر 44هزار نفر ساکن هستند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مردم شهرستان زیرکوه بر پایه دامپروری و کشاورزی استوار است، ادامه داد: با اندک بارندگی کشاورزان نیازی به کمک دولت ندارند اما امروز بسیار نیازمند کمک دولت هستند چرا که کاهش بارندگی ها عرصه را بر آن ها تنگ کرده است.

فرماندار زیرکوه با تاکید بر اینکه زرشک کاران نیازمند حمایت دولت هستند، گفت:با پیگیری مسئولان اتفاقات خوبی در شهرستان زیرکوه در سنوات آتی رقم خواهد خورد و مردم از برکات آن بهره مند خواهند شد و امیدواریم با تخصیص اعتبارات زرشک خراسان جنوبی به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید