Iranian Agriculture News Agency

فقدان صنایع تبدیلی و هدر رفت محصولات کشاورزی

وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی برای بهره برداران و توسعه‌ی مبتنی بر اقتصاد کشاورزی مطرح است اما صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله‌ی مغفول ماندگان در مسیر توسعه‌ی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که از تمام ظرفیت‌های این بخش در رشد اقتصادی استان بهره گیری نشده است.

فقدان صنایع تبدیلی و هدر رفت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، بسیار شاهد به هدر رفتن زحمت تولید کننده می‌شویم که عوامل متعددی در آن نقش دارد، گاهی تولید و عرضه همزمان یک محصول به بازار چنان ضربه‌ای به تولید کننده می‌زند که تا مدت‌ها توان جبران آن را ندارد و این برای یک بهره‌بردار بدترین واقعه است در حالیکه او هیچ نقشی در این عرصه نداشته است.

در چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع، توپوگرافی و ارتفاع از سطح دریا برخی محصولات غالبا میوه‌های معتدل و سرد و دانه‌دار مورد کشت قرار می‌گیردبرخی میوه‌ها اعم از انگور و هلو که به صورت تره بار است و ماندگاری کمتر دارند، نیازمند فراوری است و ضایعات را به همراه دارد و به دلیل مازاد مصرف بودن، به محصول درجه 2 و 3 تبدیل می‌شود و از چرخه فروش خارج می‌شود، گاهی نیز محصولاتی مانند هلو همزمان با سراسر کشور تولید می‌شود و شرایط جوی، وزش بادهای تند و عدم جمع آوری به موقع موجب می‌شود که بخشی از محصولات  از چرخه فروش و بازار خارج شود.

 نبود صنعت سورت و بسته بندی مناسب از مهمترین مشکلات پیش روی صادرات محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری  است

نبود صنایع تبدیلی چالش بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه 25 درصد محصولات باغی استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود، گفت: گاهی در موارد محدود و خانگی این محصولات به فرآورده‌هایی نظیر مربا و لواشک تبدیل می‌شود.

ابراهیم شیرانی با اشاره به اینکه 25 درصد محصولات باغی چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود، گفت: گاهی در موارد محدود این  محصولات به صورت نیمه صنعتی و خانگی  به فرآورده‌هایی نظیر مربا و لواشک تبدیل می‌شود.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی برای محصولات باغی استان نیاز به سرمایه‌گذار دارد، ادامه داد: اما از سوی دیگر ساخت کارخانه عظیم در استان برای ۲ الی سه ماه کاری برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: لذا مدیریت صنایع چهارمحال و بختیاری تعدادی مجوز برای صنایع کوچک نیمه صنعتی ویژه متقاضیان به خصوص در چم‌چنگ صادر کرده است اما این تعداد جواب‌گوی این حجم ضایعات باغی استان نیست.

شیرانی در پایان با بیان اینکه ضایعات زردآلو کمتر است، اظهار داشت: غالب ضایعات در محصولاتی باغی هلو است زیراکه فصل برداشت این محصول در پاییز است و بادهای این فصل موجب ریزش میوه می‌شود.

وی گفت: ضربه‌ای که به هلو وارد می‌شود آن را بی‌کیفیت می‌کند و همین امر سبب تبدیل هلو به محصول درجه سه می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید