Iranian Agriculture News Agency

گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا اوایل اسفند تامین شده است

مدیرکل غله چهارمحال و بختیاریبا اشاره به ذخیره سازی 80 هزارتن گندم در سیلو های استان گفت :استان در وضعیت مطلوب قرار دارد و تا چهارماه آینده به اندازه کافی گندم در انبارها ذخیره‌سازی شده است.

گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا اوایل اسفند تامین شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،نعمت‌الله تقی‌زاده گفت: از ابتدای سال‌جاری بیش از ۴۰ هزار تن گندم خارجی وارد استان شده است و ذخیره گندم خارجی در استان در حدود ۵۰ هزار تن است و در مهرماه امسال میزان ذخیره گندم استان به حدود ۸۰ هزار تن رسیده است که کفاف مصرف بیش از چهار ماه استان را می‌دهد.

وی افزود: تنها گندم و برنج در سیلوهای چهارمحال و بختیاری ذخیره می‌شود و اداره کل غله چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی دانه‌های روغنی انجام نمی‌دهد و تنها خریدار دانه‌های روغنی از کشاورزان است.

تقی‌زاده اظهار داشت:دانه‌های روغنی خریداری شده از کشاورزان استان به انبارهای کارخانه‌های روغن‌کشی ارسال می‌شود که به طور معمول به سرعت روغن این دانه‌ها استخراج شده و روغن آن نگهداری و انبار می‌شود.

مدیرکل غله استان ادامه داد: انبارهای کارخانه‌های بخش خصوصی و سیلوی ملکی اداره کل غله چهارمحال و بختیاری، تکاپو ذخیره‌سازی بیش از یک سال مصرف گندم استان را دارند و  اداره کل غله همواره از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده می‌کند.

تقی‌زاده افزود: هم‌اکنون ۱۳ کارخانه آرد در چهارمحال و بختیاری مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۹ کارخانه با ۴۰ درصد ظرفیت فعال هستند و یک کارخانه نیز در  دست احداث و سه کارخانه غیر فعال هستند.

وی تاکید کرد: بیشتر کارخانه‌های آرد استان با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و احداث کارخانه جدید آرد در استان توجیح ندارد.

مدیرکل غله چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی واقعی گندم در استان بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن است و این ظرفیت بیش از مصرف یک ساله استان است.

وی یادآور شد: میزان مصرف گندم استان در حدود ۱۲۰ هزار تُن است و که به همین میزان ظرفیت ذخیره‌سازی در انبارهای کارخانه‌های آرد بخش خصوصی اُستان وجود دارد و ظرفیت سیلوی ملکی اداره کل میز در حدود ۲۷ هزار تُن می باشد.

تقی‌زاده تصریح کرد: گندم‌های تولید داخل کشور و از آن جمله گندم تولیدی استان دارای "گلوتِن"، "گلوتن ایندکس" و "پروتئین" کمتری نسبت به گندم‌‍های خارجی هستند و از این رو اداره کل غله چهارمحال و بختیاری با توجه به فصل‌های سرد و گرم سال مبادرت به اختلاط گندم‌های تولید داخل با گندم خارجی می‌کند تا آرد مناسبی در اختیار نانوایی های سطح استان قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید