Iranian Agriculture News Agency

خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال در مدت یک سال گذشته خبر داد.

خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سرهنگ علیرضا ابوطالبی درباره عملکرد یک سال این یگان در حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع با اشاره به مناسبت هفته فراجا که باشعار «پلیس خادم مردم، مردم حامی پلیس » نام‌گذاری شده است اظهار کرد: اقشار مختلف مردم در این مدت یک سال 4420 بار با سامانه 139 و 1504 تماس برقرار کرده و تمامی این تماس‌ها توسط نیروهای یگان حفاظت عملیاتی و اجرایی شده است.

وی افزود: در این رابطه 123 پرونده قضایی تشکیل و 70 نفر از مجرمین و متصرفان زمین‌های دولتی و ملی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

سرهنگ ابوطالبی همچنین از خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال خبر داد و افزود: در همین مدت از تصرف بیش از 30 هکتار از اراضی دولتی پیشگیری و رفع تصرف شده است.

این مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه درباره میزان حریق جنگل‌ها و مراتع یادآور شد: با تدابیر و پیشگیری‌های لازم از سوی نیروهای حفاظتی در سراسر استان سمنان، در شش ماهه سال جاری تعداد فقرات حریق 90 درصد و از نظر مساحت 96 درصد کاهش داشته است.

ابوطالبی در توضیح بیشتر دراین‌باره به مقایسه حریق در سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال پرداخته و اعلام کرد: در سال 1400 حریق‌ها از نظر تعداد 29 و از نظر مساحت آن 37 هکتار بوده است. این در حالی است که در سال 1401 این میزان از لحاظ تعداد به 6 فقره و از نظر مساحت به 21 هکتار کاهش پیدا کرده است.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی کار حفاظت از منابع طبیعی کشور را امری دشوار و پرخطر دانست و افزود: در 6 ماهه امسال متأسفانه نیروهای خدویم حفاظتی در پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شده و 4 نفر از نیروهای حفاظتی و 3 نفر از نیروهای مردمی نیز برای مبارزه با قاچاق چوب و تصرفات اراضی ملی مصدوم و مجروح شده‌اند.

وی در ادامه به موضوع قاچاق چوب از جنگل‌های دست کاشت به عنوان یکی از چالش‌های مهم در امر حفاظت اشاره کرد و یادآور شد: در راستای مقابله با قاچاق چوب 85 پرونده قضایی تشکیل و در این رابطه چوب وذغال و محصولات فرعی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی با بیان اینکه یگان حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی با چالش‌های متعددی روبروست به موضوع تخلف در جنگل‌های دست کاشت اشاره کرد و افزود: در شش ماهه سال جاری 61 پرونده قضایی تنها برای اجرای احکام قضایی و توقیف وسیله نقلیه و تجهیزات متخلفین صادر شده است.

وی تصریح کرد: کماکان مردم به هشدارهای پیشگیری از حریق توجه شود و تحت هیچ شرایط در عرصه‌ها به‌خصوص مناطق جنگلی و مرتعی که پوشش گیاهی مناسب و زیاد آتش روشن نکنند؛ و هرگونه تخلف و جرم درعرصه‌ها منابع طبیعی به‌ویژه حریق مراتب را بلافاصله از طریق تلفن امداد جنگل و مرتع به شماره‌های 1504 و 139 اطلاع‌رسانی کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین از خروج دام غیرمجاز از مراتع به میزان بیش از 12 هزار رأس دام سبک خبر داد و گفت: این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 100 درصدی برخوردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید