Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی جزء ۱۰ استان برتر کشور در جمعیت دامی است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: این استان با دارا بودن تعداد ۵۰۰ هزار راس دام سنگین و پنج میلیون راس دام سبک به ترتیب در جایگاه پنجم و سوم کشور از لحاظ جمعیت دامی قرار دارد.

آذربایجان غربی جزء ۱۰ استان برتر کشور در جمعیت دامی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده در آیین گرامیداشت روز دامپزشکی با اشاره به فعالیت‌ها و وظایف دامپزشکی افزود: تامین ایمنی غذایی و صیانت از سلامت دام از مهمترین وظایف اداره دامپزشکی است که اهمیت توجه به این بخش در این استان چند برابر سایر نقاط کشور است. 

وی اظهار کرد: این استان دارای رتبه اول تولید عسل در کشور و رتبه سوم در داشتن مزارع مرغ مادر و رتبه دوم در تولید محصولات آبزیان و تخم چشم زده است و در موضوع مزارع ماهیان سردابی و گرمابی در بین استان‌های غیر ساحلی هم در رتبه برتر قرار دارد.

خلیل زاده با بیان اینکه هم مرزی با سه کشور اهمیت و حساسیت توجه به بخش دامپزشکی استان را سخت تر می‌کند، ادامه داد: قرار گرفتن در کریدور پروازی پرندگان آزاد پرواز و مهاجر در شمال کشور نیز بر اهمیت کار دامپزشکی استان می‌افزاید و این منطقه جز یکی از ۶ کریدور کشور برای مهاجرت پرندگان است. 

وی با اشاره به اینکه مرز بازرگان حساس ترین مرز کشور در بحث صادرات و واردات است، اضافه کرد: وجود چندین قرنطینه مرزی کار همکاران در استان را حساس تر می‌کند.

خلیل زاده با اشاره‌ به اینکه فعالیت کارکنان دامپزشکی در بخش کشتارگاه‌ها نیز چشمگیر است، یادآور شد: وجود ۱۲ کشتارگاه طیور و ۱۶ کشتارگاه دامی موجب شده تا تعدادی از همکاران در این بخش‌ها فعال باشند.

ریبس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: در سال زراعی گذشته ۶.۸ میلیون تن تولید محصول داشتیم که ارزش این محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات بیش از ۳۲ هراز میلیارد تومان بوده است.

اکبر کرامتی با بیان اینکه اهمیت کار بخش کشاورزی و دامپزشکی با توجه به حساسیت و تعدد وظایف بالاست، افزود: از مجموع این تولیدات ارزش تولید در بخش دامی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و تقریبا ۳۰ درصد از مجموع کل ارزش محصولات بخش کشاورزی استان است.

وی اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی تولید زنبور عسل، ۴۲۰ هکتار مزرعه پرورش ماهی، تولید ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید و بیش از ۵۰ هزار تن گوشت قرمز پارسال داشتیم و ۴۰۰ هزار تن تولید شیر استان بود که همه اینها نیازمند حفظ بهداشت و سلامت است.

کرامتی یادآور شد: نیازمند این هستیم که در بخش دام و تولید زنبور عسل رصد مستمر کنیم چرا که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای همسایه داریم که ابن مهم، ضرورت رعایت موارد بهداشتی در بحث دام را نشان می دهد. 

وی ادامه داد: اشتغال استان در بخش کشاورزی ۳۳ درصد است و این عدد در کشور ۱۸ درصد است که نزدیک به ۲ برابر اشتغال در کشور را استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

در خاتمه  این مراسم از همکاران بازنشسته، کارمندان نمونه اداره کل ، همکاران  منتخب  بخش غیر دولتی  که توسط نظام دامپرشکی استان انتخاب شدن ، همکارانی که  در برپایی مراسمات زیارت های عاشور در ایام محرم فعالیت داشتند، از خانواده های شهدا، همکارانی که فرزندانشان در کنکور سال 1401 موفق به کسب رتبه برتر شدند ، اصحاب رسانه و  ناظرین شرعی کشتارگاههای دام و طیور با اiداء لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید