Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور تاکید کرد:

اجرای الگوی کشت مستلزم اهتمام فرا قوه ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: الگوی کشت چندوجهی است، لازمه اجرای آن اینست که دستگاه‌های مرتبط و متولی اجرا اهتمام جدی داشته باشند و برای اجرای آن نهایتا یک همکاری بین بخشی و حتی فرا قوه‌ای را نیاز دارد.

اجرای الگوی کشت مستلزم اهتمام فرا قوه ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه در اجرای الگوی کشت دستگاه هایی مانند وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و وزارت صمت نقش دارند، تصریح کرد: یکی از محدودیت‌هایی که باعث می شود اجرای الگوی کشت دچار وقفه بشود، الزام ها و سیاست‌های تشویقی یا بازدارنده‌ی مرتبط با الگوی کشت است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه دانش لازم برای تهیه الگوی کشت در دسترس است و کشاورزانی نیز وجود دارند که با توجه به محدودیت منابع آبی راقب به اجرای الگوی کشت هستند، اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی و به جهت اتخاذ سیاست های حمایتی و جبرانی یکی از الزامات مورد نیاز، تخصیص یارانه‌هایی است که بتواند قسمتی از درآمدهایی که کشاورز از دست می دهد را جبران کند.

وی با اشاره به رونمایی از الگوی کشت کشور در سطح ملی ابراز کرد: این الگوی کشت تاکیدش بر این است که استان‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و توان اقلیمی و اکولوژیکی که دارند، بتوانند در کشتی که متناسب با خصوصیات زیست بومی هر استان است نقش آفرینی کنند. 

دهقان پور با اذعان به اینکه استان فارس جزو استان‌های پیشرویی است که در بحث الگوی کشت به آن یک نگاه ویژه شده است، بیان کرد: در الگوی کشت پیشنهادی پانزده محصول اساسی و استراتژیک که تقریبا 85 درصد از مصرف جامعه را به خود اختصاص می دهد مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این الگو مشخص شده که در یک بازه‌ی زمانی چهار ساله قرار است چه اقداماتی رخ بدهد.

وی تصریح کرد: سهم کشت هر کدام از این محصولات برای استان فارس مشخص است و متناسب با آن سهم ابلاغی برای 137 دشت استان متناسب با قابلیت ها و توان کشت و سازگار با اقلیم این مناطق مشخص خواهد شد. اولین گام ما آگاهی بخشی و فرهنگ سازی برای اجرای الگوی کشت است که با همکاری صدا و سیما و رسانه ها عملیاتی می شود.

دهقان پور بیان کرد: بر اساس سندی که تدوین شده چندین محصول اساسی به عنوان محصولات غالب از جمله گندم، جو، برنج، دانه های روغنی، سیب زمینی، گیاهان علوفه ای و انواع حبوبات و پنبه مورد توجه هستند. 

به گفته او؛ یکی از اقدامات این خواهد بود که قطعا ما در قبال این اجرای الگوی کشت در کل کشور و استان فارس کاهش مصرف آب را خواهیم داشت. از آنجایی که با پدیده‌ی خشکسالی مواجه ایم این الگوی کشت می تواند کمک کند که تا حدودی مدیریت آب در دشت ها داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه با کاهش مصرف آب در اجرای الگوی کشت بهره وری بهبود یافته زیرا که به ازای یک میزان مشخص از مصرف آب ماده‌ی خشک بیشتری تولید می کنیم، افزود: یکی دیگر از اهداف این طرح ارز آوری برای کشور با توسعه صادرات محصولاتی است که کم آب بر هستند.

او با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی و فراتر از آن اقتدار غذایی به معنای تولید غذای کافی هدف نهایی اجرای الگوی کشت است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم حتی در جنوب غرب آسیا یک نقش‌آفرینی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید