Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

رفع نواقص فاز اول شهرک گلخانه‌ای نودهک تا یک ماه آینده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تا یک ماه آینده مشکل نشتی آب استخر شهرک گلخانه‌ای نودهک برای استفاده گلخانه داران، برطرف می‌شود.

رفع نواقص فاز اول شهرک گلخانه‌ای نودهک تا یک ماه آینده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، افلاطونی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری  گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، کشت‌های فضای باز باید به فضا‌های بسته کنترل شده منتقل شوند و بر همین اساس، دما، نور و رطوبت در کشت‌های گلخانه‌ای کنترل می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه کشورمان نیمه خشک است و به سمت خشکی می‌رود، ناگزیر هستیم به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم یا به سمت کشت در سایه بان حرکت کنیم که این طرح برای اولین بار در استان قزوین انجام شد و در این روش، مصرف آب به نصف کاهش پیدا کرد و میزان تولید هم چند برابر افزایش پیدا کرد.

افلاطونی خاطرنشان کرد: ۱۷۸ هکتار گلخانه در استان قزوین داریم که این مقدار گلخانه، از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: استان قزوین با داشتن کمتر از یک درصد از مساحت کشور، ۴ درصد از محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و جزو ۱۰ استان اول کشور است که برای تولید محصولات کشاورزی، بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده اند و برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی باید به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی گلخانه‌ای در کشور و حتی در منطقه غرب آسیا دارد و با توجه به اقلیم، خاک مناسب، دسترسی به آزادراه و راه آهن و همچنین سد نهب برای تأمین آب کشاورزی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی را در استان فراهم می‌کند.

وی افزود: سرمایه گذاران شهرک گلخانه‌ای نودهک از معافیت‌های مالی بهره مند می‌شوند و قطعاً با جذب سرمایه گذار، انقلاب عظیمی در تولید صیفی جات ایجاد می‌شود.

 افلاطونی تأکید کرد: شهرک نودهک هزار و ۵۰۰ هکتار است که عملیات اجرای فاز اول آن به مساحت ۷۲ هکتار در سال ۹۵ و در ۶۲ قطعه آغاز شد و در حال حاضر با مشکل تأمین آب روبه رو است که در جریان سفر رئیس جمهور، اعتبارات لازم برای انتقال آب به این شهرک گلخانه‌ای تأمین خواهد شد.

وی افزود: با حفر چاه، آب مورد نیاز برای فاز اول شهرک گلخانه‌ای نودهک تأمین شده است و امسال با حمایت‌های استاندار و تأمین اعتبارات، آب مورد نیاز به استخر‌های شهرک گلخانه‌ای منتقل شده است، اما در اثر نشتی استخر، متأسفانه آب آن فروکش کرده است و پیمانکار درصدد رفع نواقص استخر و جلوگیری از نشت آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: در حال حاضر دو یا سه قطعه از گلخانه‌ها تکمیل شده اند و ۲۰ قطعه گلخانه هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با تأمین آب مورد نیاز و انتقال آن به گلخانه ها، فاز یک این شهرک گلخانه‌ای به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: عملیات درزگیری و جلوگیری از نشت آب استخر‌های گلخانه‌های نودهک ظرف یک هفته به پایان می‌رسد و در حال حاضر برق گلخانه‌ها تأمین شده است و با انتقال گاز به این شهرک گلخانه ای، بهره برداری از فاز اول این شهرک گلخانه‌ای آغاز خواهد شد.

افلاطونی گفت: نواقص استخر ذخیره آب شهرک گلخانه‌ای نودهک نهایتاً تا یک ماه آینده حل می‌شود و برای انتقال گاز، تأمین زمین انجام شده است و امیدواریم شرکت گاز استان، به تعهداتش در زمینه انتقال گاز به شهرک گلخانه‌ای نودهک، سریعتر اقدام کنند.

وی افزود: ۸ واحد گلخانه‌ای برای دریافت ۴۲۱ میلیارد ریال تسهیلات به بانک معرفی شده اند و در هر هکتار به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان بسته به طرح کشاورزی شان، تسهیلات اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: فاز دوم شهرک گلخانه‌ای نودهک ۵۰۰ هکتار است که با تخصیص ۵ میلیارد متر مکعب سهمیه آب، ظرفیت گلخانه‌های استان افزایش می‌یابد و شاهد رشد بخش تولید صیفی جات در استان خواهیم بود.

وی افزود: الگوی کشت پس از سالها، از طرف دولت سیزدهم با هدف الگوی مصرف آب، به زودی به استان‌ها به ویژه استان قزوین ابلاغ می‌شود تا در حوزه زراعت، باغبانی و گلخانه، با کمترین میزان مصرف آب، بیشترین محصول را تولید کنیم.

افلاطونی تصریح کرد: در حال حاضر در هر هکتار ۶۰ تن گوجه فرنگی در فضای باز تولید می‌شود که با ایجاد گلخانه‌ها می‌توانیم در هر هکتار ۶۰۰ تن گوجه فرنگی برداشت کنیم و آب را به محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا اختصاص دهیم.

وی افزود: بر اساس آزمایش‌های دقیق صورت گرفته، خوشبختانه مانده آلاینده‌ها و سموم مانند نیترات در محصولات کشاورزی استان، حتی از حد مجاز کشوری هم پایین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید